A China Disabled People's Performing Art Troupe táncosainak előadása
Érdemes az alábbi a cikket elolvasni hozzá:
Az 1000 kéz tánca
Mindig is lenyűgözött a táncművészet, különösen a távoli kelet lassú és
misztikus mozdulatai. Az 1000 kéz tánca nevet viselő tánckompozíció, -
tekintettel a hozzá szükséges koordinációra - akkor is kiváló
teljesítmény lenne, ha nem süketnémák adnák elő a színpadon.
Azonban mind a 21 táncos teljesen süketnéma és csak a színpad négy
sarkában álló táncoktató jelzéseire hozzák létre ezt a különleges
táncosok összetett látványát.
Az előadás mondanivalóját Zhang Jigang, a művészeti vezető-koreográfus a következőképpen foglalja össze:
As long as you are kind and there is love in your heart
A thousand hands will naturally come to your aid
As long as you are kind and there is love in your heart
You will reach out with a thousand hands to help others
Guan Yín, avagy GUANYIN
Guanyin a szanszkrit Avalokitesvara név kínai fordítása. A kínai
buddhista panteon három fő istene között Guanyin bódhiszattva a harmadik
és talán legnépszerűbb. Kínában a jószívűség és erényesség istennőjévé
avatták, akinek éppolyan szerep jutott, mint a keresztény országokban
Szűz Máriának. Kínán kívül Koreában, Japánban és Tibetben is tisztelik.
Túlnyomórészt női alakban jelenik meg. A legkülönbözőbb bajoktól menti
meg az embereket, gyermekáldást hozó isten, segít a szülésben, valamint a
női lakrészek védelmezője. Kezdetben férfi alakba, harcosként
ábrázolták, női formában csak a 14. századtól kezdve vált elterjedtté.
Gyakori változatai a négykezű, nyolckezű és tizenegy arcú, valamint az
ezerkezű alakok. Általában előforduló attribútumai: korsó fűzfaággal (a
bajoktól való megmentés jelképe), könyv, olvasó, vándorbot, háromágú
gereblye, tigrisbőrből készült szoknya (a rettenthetetlenség jelképe).
Az ezerkarú ábrázolásokon mindegyik tenyerében szem látható, ami arra
utal, hogy egyszerre látja a világmindenség végtelen sok világában
szenvedőket, és kezeivel megmenti őket.
Guan Yin bodhiszattva
Kínában elsősorban a falvakban, különösen a parasztasszonyok körében a
legnépszerűbb mennybeli figura Guan Yin bodhiszattva, szanszkrit nevén
Avalokitesvara. Magyarul annyit tesz a neve, hogy "Bodhiszattva, aki
figyel az emberiség szenvedéseire". Szép női alakban szokták ábrázolni. A
buddhizmus tanai szerint ez az istennő minden embert megvéd a
szenvedéstől, az olyan rossz embert is, aki meg akar javulni.
A buddhizmus tanai szerint a bodhiszattva egy fokkal alacsonyabb szinten
áll, mint a buddha. De akkor vajon mitől lett Guan Yin ennyire népszerű
Kínában?
Mindenekelőtt meg kell említeni, hogy Kínában mindig a parasztság volt a
legjobban kizsákmányolt osztály. Reménytelenségükben csakis a vallásos
hitben kerestek lelki menedéket. Guan Yin hivatása éppen a szenvedés
megkönnyítése és baj esetén a segítség volt.
Az idők folyamán Guan Yin annyira népszerű lett, hogy Kínában minden
buddhista templomban az alábbiakat láthatjuk: a főteremben a szentélyen
egymás mellett három nagy buddhaszobor található, akik a Jelent, a
Múltat és a Jövőt jelképezik. Hátuk mögött, a fal túlsó oldalán egyedül
Guan Yin áll egy nagy hal fején, egyik kezében finom porcelánváza félig
tele vízzel, másik kezében fűzfavessző. Ez azt jelképezi, hogy lába
alatt a tenger és a föld nyugodt, a fűzfavesszővel pedig majd esőt
cseppent a földre.
A feudalizmusban a parasztasszonyok a társadalom legalján helyezkedtek
el. A mindennapi fárasztó mezei munka után otthon is nekik kellett
mindent elvégezniük. Az pedig a legnagyobb bűn volt egy asszony számára,
ha nem szült gyereket, teljesen függetlenül attól, hogy milyen okból
nem lett gyerek a családban. El lehet képzelni, hogy minden családban,
legyen az gazdag vagy szegény, két-három évi házasság után, ha nem
született gyerek, az asszonyra rendkívül nagy lelki teher nehezedett,
csak magát hibáztatta, és szüntelenül imádkozott, hogy a mindenkit
megsegítő Guan Yin hozzon neki gyereket. Így Guan Yin eggyel több
feladatot kapott, mégpedig hogy segítsen a gyermektelen családoknak a
gyermekáldásban. Lassan szokássá vált, hogy minden gyermektelen asszony
szobájában egy karjában mosolygó gyereket tartó Gyerekhozó Guan Yin
szobrot tartott.
Az indiai buddhizmus tanai szerint Avalokitesvara, azaz a
Szenvedésfigyelő Guang Yin, mint általában a buddhák vagy bodhiszattvák,
férfi alakot ölt. Azonban a buddhizmus vallási tanai Kínában
elkínaiasodtak. Az erős feudalista Kínában furcsa jelenségnek tartották,
hogy egy férfiszobor, még ha csak szobor is, legyen egy asszony
szobájában, ezért az idők folyamán Avalokitesvara, vagyis a Guan Yin
férfiből nővé változott.