A tudományos parapszichológiai (pszi-) jelenségek alapvetően két fő
csoportba sorolhatók: ESP (érzékszerveken túli észlelet) és PK
(pszichokinézis), illetve közvetetten idetartozhat a HKÉ (halálközeli
élmény). A pszi-jelenségek általános definíciója: élőlény és
környezete közötti olyan kölcsönhatások, amelyeket nem az ismert fizikai
hordozók közvetítenek. 1. ESP-jelenségek
Az ESP (Extra-Sensory Perception) mozaikszó jelentése érzékszerveken
túli észlelés. Olyan jelenségeket sorolnak ebbe a kategóriába,
amelyeknél valamilyen érzékelés – pontosabban információszerzés –
történik, de nem ismerjük az érzékelés módját, csupán kizárni tudjuk az
általunk ismert fizikai érzékszervek közreműködését az érzékelés
folyamatából. Az ide tartozó jelenségek a következők: a)
Telepátia (gondolatátvitel): Olyan élőlény és élőlény (tudat és tudat)
közötti információkapcsolat, melyet nem az ismert fizikai hordozók
közvetítenek. Adott két személy, „A” és „B”. Az „A” személy
képes beszámolni olyan csakis a „B” személy által ismert információkról,
amelyekről semmilyen más módon nem szerezhetett tudomást. Ilyen lehet
például, hogy „B” személy épp most hol tartózkodik, mit lát, mire
gondol, mit érez, tehát itt alapvetően a tudattartalom észleléséről van
szó. b) Clairvoyance (távérzékelés): Az élőlénynek (tudatnak) a
tárgyi környezetről, annak eseményeiről és állapotairól történő
információszerzése az ismert fizikai hordozók közvetítése nélkül.
(A „clairvoyance” szó tisztánlátást jelent, de a magyar fordításokban
nem ez a használatos, mivel könnyen összetéveszthető a
természetgyógyászatból ismert azonos nevű, ám némileg más jelentésű
fogalommal. Helyette a „távérzékelés” kifejezést használjuk. A
„távolság” itt érzékszervi szeparáltságot jelent.) A jelenség
hasonló az előzőhöz, de itt a „B” személy nem létezik, viszont az „A”
személy egy elrejtett vagy gépileg kiválasztott tárgyról így is képes
információt szerezni. Ebben az esetben nem történt, nem történhetett
gondolatátvitel, mivel csak egy személy szerepelt a kísérletben.
Az „A” személy itt olyan információt szerzett a tárgyi környezetről,
amelyet máshonnan nem szerezhetett meg. Azokkal a fenntartásokkal
szemben, hogy például az azonosításkor megnevezett tárgyat
prekognizálhatta az alany (lásd a következőket), a csak sorozatban
végzett és csak statisztikailag értékelt kísérletekre hivatkozhatunk.
c) Prekogníció (jövőérzékelés): Az élőlény (tudat) azon képessége,
amely olyan jövőbeni állapotokat, eseményeket észlel, amelyek a jelen
állapotából logikailag kikövetkeztethetetlenek. Előfordul, hogy
előre megérzünk vagy megálmodunk olyan eseményeket, amelyek majd a
jövőben fognak bekövetkezni. Ez önmagában még nem tekinthető
prekogníciónak, csak abban az esetben az, ha az érzékelés időpontjában
nem állt a rendelkezésünkre semmi olyan információ, amelyből az adott
esemény kikövetkeztethető lenne. Itt rögtön fölmerül, hogy mi
van akkor, ha egy prekognitív megérzésünk következtében úgy döntünk,
hogy elkerüljük az adott eseményt. Például azt álmodjuk, hogy másnap az
utcána fejünkre esik egy tégla, és emiatt nem megyünk másnap az
utcára.Ekkor beavatkoztunk az észlelési folyamatba, vagyis megszűnt
álmunk prekognitív jellege. Ezt hívják beavatkozási paradoxonnak.Ha
elkerüljük a korábban megérzett jövőbeni eseményt, akkor vajon mit
éreztünk meg korábban?
– A jövő egy lehetséges változatát. A jövő nincs úgymond „bedrótozva”. Döntéseinkkel, tetteinkkel állandóan választunk, s így alakítjuk sorsunkat.
Az ESP-jelenségekre általánosan jellemző, hogy jobban tudatosulnak
ellazult állapotban, amikor a tudat az álom és ébrenlét határán mozog.
Az életben gyakran annyira összetetten fordulnak elő a fenti
jelenségek, hogy nehéz őket egymástól elkülöníteni, megkülönböztetni.
Igazából a tudat érzékelése számára teljesen mindegy, hogy a
parapszichológia mely kategóriába sorolja az adott esetet, a jelenség
mindettől független. Ezért valószínűsíthető, hogy mindhárom jelenség
azonos mechanizmus alapján működik, voltaképpen az elvárás és az
észlelet korrelációjára redukálhatóan. Egy-egy kísérlet során
előfordulhat, hogy egy adott személy a különböző jelenségeket másképp
tudja produkálni. Ez visszavezethető a kísérletező személy aktuális
tudatállapotára, lelki érintettségére, hozzáállására, belső hit-,
illetve elvárásrendszerére. 2. PK-jelenségek
Léteznek olyan parajelenségek, amelyek nem észlelés, hanem hatás
típusúak, ezeket pszichokinetikus (PK-) jelenségeknek nevezzük. A
pszichokinézis az élőlénynek (tudatnak) a környezetre ható olyan
képessége, amelyet nem az ismert fizikai hordozók közvetítenek. A PK-jelenségek az alábbi módon csoportosíthatók:
a) MakroPK: Olyan tudati hatás, amely az ismert fizikai hordozók
közreműködése nélkül változásokat hoz létre a nyugvó anyagi
környezetben. Ide tartoznak például a tárgymozgatásos, valamint
kanálhajlításos esetek. Ezen jelenségekre jellemző, hogy a kísérleti
személy tudata hoz létre változásokat a tőle látszólag független anyagi
környezetben úgy, hogy eközben nem működik semmilyen ismert fizikai
hatás. Létezik a jelenségnek egy másik változata is, ez az RSPK
(Recurrent Spontaneous MakroPK), amit másképpen poltergeistnek vagy
„kopogó szellemnek” is neveznek. Itt egy úgynevezett fókuszszemély köré
(általában ez egy pubertáskorú, lelkileg terhelt gyermek) csoportosulnak
a különböző bizarr makroPK- jelenségek. Különböző hangok hallhatóak,
noha láthatóan senki és semmi nem kelthetett hanghatást, tárgyak
mozognak, olykor nagy tárgyak is (pl. bútorok), vagy más tárgyak
eltűnnek, majd máshol megjelennek (teleportáció). A
fókuszszemély általában nincs tudatában annak, hogy ő idézné elő a
jelenségeket. A probléma megoldásának ilyenkor egyetlen módja ismert: a
fókuszszemély lelki gondjának megoldásával megszűnnek a nyomasztó
jelenségek. (A poltergeist – bár eléggé szokatlan jelenség –
mégsem tartalmaz olyan történéseket, amelyeket hollywoodi filmrendezők
hasonló című, népszerű filmjeikben megalkottak.) b) MikroPK: A tudatnak azon képessége, melynél a tudati elvárások a véletlen folyamatokra hatnak.
Az ember lelkiállapota, belső elvárásrendszere az idevonatkozó
megfigyelések alapján a pszi-n keresztül nemcsak a döntéseit
befolyásolja, hanem a környezetében lezajló véletlen folyamatokat is.
Jó példa erre Tibike és Hugica esete. Tibike az az életvidám kisfiú,
aki a társasjátékban jóval gyakrabban dob hatost, mint az várható lenne,
Hugica pedig az a lelki nehézségekkel küszködő kislány, aki csak igen
kevésszer – a várható véletlennél is kevesebbszer – képes hatost dobni.
Normál esetben, amikor csupán a véletlen hatásával kell számolnunk, 300
dobásból kb. 50-szer jönne ki a hatos. (Természetesen a véletlen
szórása miatt ez nem mindig pont 50, de ez a szórásérték a matematikai
statisztika eszközeivel meghatározható.) Tibike elvárásrendszere
úgy befolyásolja a dobásokat, hogy nála 300 dobás esetén 50-nél jóval
többször jön ki a hatos, míg Hugica – a lelki görcsei miatt – 50-nél
jóval kevesebbszer tud csak hatost dobni. Tibike és Hugica
szélsőséges példák, mert a valóságban mindannyiunk lelkében létezik
Tibike is meg Hugica is. A gond az, hogy általában nem vagyunk tudatában
annak, hogy mikor melyikük kerül előtérbe saját elvárásrendszerünkben.
Pedig életünk minden pillanatában zajlanak körülöttünk véletlen
folyamatok, amelyek sokszor meghatározó jelentőségűek sorsunk alakulása
szempontjából. Meg kell még említenünk két másik PK-jelenséget.
BioPK: A tudatnak a biológiai rendszerekre, folyamatokra gyakorolt
olyan hatása, amelyet nem az ismert fizikai hordozók közvetítenek.
Ebbe a csoportba sorolhatunk néhány – a természetgyógyászatból ismert –
gyógyító módszert, pl. a távgyógyítást, esetleg olykor a
„bioenergiának” tulajdonított hatásokat is. Egy másik jelenség a
Retrográd PK, amely legalább annyira felborítja a fizikai
világképünket, mint a prekogníció jelensége.Itt az történik, hogy egy
véletlen folyamatot megfigyelés és kitűzött elvárás nélkül rögzítünk,
mégpedig olyan formában, amit utólag semmiképp sem befolyásolhatunk (pl.
lyukszalag). Az így rögzített eredményeket egy későbbi időpontban
elővesszük, és előzetes megfigyelés nélkül „visszajátsszuk”, de ekkor
egy kísérleti személy befolyásolja a korábban rögzített folyamatot. Ez a
személy természetesen nem tudja, hogy a kísérlet nem a jelenben zajlik.
A tapasztalat az, hogy ebben az esetben is pontosan ugyanúgy
lehet befolyásolni a már kialakult, de még észleletlen véletlen
folyamatot, mint amikor a folyamat és a befolyásoló hatás egy időben
zajlott. 3. A halálközeli élmények
Bizonyára mindnyájan hallottunk már olyan esetekről, amikor egy a
klinikai halálból visszatért ember különös tapasztalatokról számol be.
Raymond A. Moody 1975-ben megjelent „Élet az élet után” című könyve
számos ilyen esetleírást tartalmaz. Moody megfigyelései szerint ezek a
beszámolók azonos alapelemeket tartalmaznak. Ezek a következők: a
halál beálltát megállapító ember kijelentésének hallása, békesség és
fájdalommentesség érzete, a testből való kilépés élménye, a test körül
zajló események látása, találkozás halott rokonokkal, áthaladás egy
sötét alagúton, találkozás egy fénylénnyel, az életút áttekintése, annak
érzete, hogy vissza kell térni az életbe, az ettől való vonakodás, majd
a visszatérés után az élmény kifejezhetőségének nehézsége. A
beszámolók arra utalnak, hogy a fenti elemek nem egyértelműen egymás
után, hanem egyszerre tapasztalhatóak. Ebben az állapotban egyfajta
„panorámatudat” jön létre. Az életfilm sem csupán az élet eseményeit
tartalmazza, hanem életünkben történt döntéseink, tetteink
következményeit is, az okokat s az okozatokat. A klinikai halál
állapotát megélt emberek körülbelül harmada él át halálközeli élményt –
lehetséges persze, hogy csak ennyien képesek felidézni –, és a fenti
elemek csak ritkán jelentkeznek együttesen, illetve általában
kiegészülnek egyéni jellemzőkkel. Napjainkban gyorsan fejlődnek a
halálközeli élmények kialakulását magyarázó elméletek is. Ezek négy
csoportba sorolhatók. Vannak természettudományos, pszichológiai,
természetfölötti és kombinált magyarázatok. A természettudományos
elméletek a jelenség élettani alapjait tárják fel, a pszichológiai
hipotézisek elsősorban a halálközeli élmények tartalmi elemeinek
értelmezésében segíthetnek, míg a természetfölötti magyarázatok a
jelenség spirituális vonatkozásaira mutatnak rá. A kombinált
magyarázatok a halálközeli élmények sokoldalú megközelítésének
fontosságát hangsúlyozzák. (Paulinyi Tamás és dr. Pilling János idevonatkozó jegyzetei alapján – forrás: www.paralabor.hu) |