Wolfgang Amadeus
Mozart (1756-1791)
Mozart
zenéje az angyalok muzsikája. Ha őt hallgatod, elfelejted a
külvilágot, elfelejted a gondokat és a fájdalmat. Beszéljünk róla,
emlékezzünk rá.
Wolfgang Amadeus Mozart (teljes nevén Johannes
Chrysostomus Wolfgangus
Theophillus Amadeus Mozart) (Salzburg, 1756. január 27. – Bécs, 1791.
december 5.) osztrák muzsikus, zeneszerző, a bécsi klasszikusok egyik
vezéralakja, az európai komolyzene történetének egyik legnagyobb
alkotója, az egyik legjátszottabb és legismertebb szerző, aki szinte
minden műfajban alkotott a (kamarazenétől a szimfóniákon és
versenyműveken át egészen az egyházi zenéig, ill. az
operákig)
Élete
Wolfgang Amadeus Mozart 1756. január 27-én született Salzburgban, a mai
Ausztria területén. Édesapja Leopold Mozart (1719-1787), muzsikus,
zeneszerző, édesanyja Anna Maria Pertl (1720-1778). A város abban az
időben a Német-római Birodalom érseksége volt. Születése másnapján
keresztelték meg a Szt. Rupert katedrálisban, Johannes Chrysostomus
Wolfgangus Theophilus Mozart
névre.
Mozart saját magát a későbbiekben
leggyakrabban Wolfgang Amadé Mozartnak
hívta. Utazásai
során Mozart sok zenésszel találkozott, és megismerte számos nagy
zeneszerző (Johann Sebastian Bach, Georg Friedrich Händel, és Joseph
Haydn) műveit. Nem csak a muzsikusokra figyelt fel: annyira lenyűgözte a
Benjamin Franklin által készített üvegharmonika, hogy komponált néhány
művet a hangszerre.
Mozart zenei tehetsége nagyon korán, kb. 3-4 éves korában
megmutatkozott. Apja, aki kora egyik legkiválóbb zenepedagógusa volt,
hegedűiskoláját, a Versuch einer gründlichen Violinschulét pont fia,
Wolfgang születésének évében, 1756-ban publikálták. Leopold Mozart már
igen hamar zenei képzésben részesítette fiát, zongorázni és hegedülni
tanította. A gyermek zenei képességei nagyon gyorsan
fejlődtek.
Nővére – Maria Anna Mozart (Nannerl) – kottáskönyvébe írt darabok
némelyikét már négyéves korában megtanulta és játszotta, első ismert
kompozíciói pedig Leopold papa feljegyzése szerint 1761 elejéről
származnak. A legkorábbi darabjait leírni még nem tudta, ezen művek
kizárólag apjának kézírásával maradtak fenn, így eldönthetetlen, hogy
apja mennyit adott hozzá, ill. vett
el.
Az első
fellépések
1761 szeptemberében lépett fel először nyilvánosan a salzburgi egyetem
egyik színházi előadásának résztvevőjeként. Korának családfőihez
hasonlóan Leopold nem látott semmi kivetnivalót abban, hogy fiának
kivételes tehetségét közszemlére bocsássa, tehetségét teljes mértékben
kihasználja, a siker és anyagi haszon
reményében.
Tehát Leopold Mozart gyorsan felismerte, hogy jelentős jövedelemre tehet
szert, ha bemutatja a csodagyermeket Európa udvaraiban. A kis Mozart
nagyon jól zongorázott, akár bekötött szemmel vagy letakart kézzel is,
emellett viszonylag jól hegedült. Mozart nővére, Nannerl szintén
tehetségesen zongorázott, ill. hegedült, emiatt gyakran kísérte öccsét a
turnék során. Ezt igazolja az is, hogy Mozart jó néhány
hegedű-zongoraszonátát írt saját maga és nővére számára. Egy anekdota
szerint, amikor a kis Wolfgang megbetegedett, apja jobban aggódott az
emiatt kieső bevétel, mint fia egészsége miatt. Elképzelhető, hogy az
állandó utazások és a hideg időjárás hozzájárult egészségének későbbi
megromlásához (veséje végül fölmondta a szolgálatot), ill. korai
halálához.
1762 januárjában Leopold Mozart a tehetségesen éneklő és hegedülő
Nannerl társaságában Wolfgangot Münchenbe, majd Passaun és Linzen
keresztül Bécsbe vitte: a gyerekek főúri otthonokban léptek fel, az
arisztokraták, többek között a bajor választófejedelem és Mária Terézia
előtt.
1763 januárjától újra Salzburgban élnek. Egy augsburgi újság tudósítása
szerint az ekkor hét éves Wolfgang Amadeus felnőtt módon játszott.
Emellett különböző stílusokban rögtönzött; blattolt, azaz lapról kísért,
letakart billentyűzeten egy megadott témához basszust szerkesztett, és
kivételes hallásának is rendszeresen tanúbizonyságát
adta.
Visszaemlékezések szerint az igen érzékeny gyermek félt a trombita éles
és magas hangjától, emellett hatalmas szeretetigény jellemezte. Öntudata
és büszkesége már ekkor megmutatkozott: csak olyanok előtt játszott
szívesen, akik komolyan vették a zené(jé)t.
A Mozart család nagy utazása A "londoni Bach", Johann Christian
Bach
Leopold első nagyszabású terve szerint a család 1763 nyarán indult el,
hogy a „salzburgi csoda” meghódítsa az akkori Európa két zenei
fővárosát, Párizst és Londont. A terveiknek megfelelően valamennyi
útjukba eső, számottevő zenei központot is meglátogattak, különösen
azokat, ahol gazdag adományokra volt kilátás: Münchent, Augsburgot,
Mannheimet, Mainzot, Frankfurtot, Koblenzet, Aachent és Brüsszelt, majd
csak ezek után érkeztek meg Párizsba, aholis öt hónapig
maradtak.
1764 januárjában léptek fel Versailles-ban XV. Lajos előtt. A francia
fővárosban születtek Mozart első nyomtatásban megjelent művei (C-dúr
szonáta hegedűre és billentyűs hangszerre és D-dúr szonáta hegedűre és
billentyűs hangszerre, K. 6-7).
Áprilisban indultak tovább Londonba, ahol tizenöt hónapot töltöttek. A
gyerekek számos nyilvános koncertet adtak, de fellépett III. György
udvarában, megismerkedett a nála huszonegy évvel idősebb Johann
Christian Bachhal (aki a nagy Johann Sebastian Bach egyik fia volt),
akivel együtt négykezesezett (hogy leckéket kapott volna tőle, arról nem
maradt fenn dokumentum), és itt írta első szimfóniáit (Esz-dúr, K. 16;
D-dúr; K. 19). 1765 augusztusában indultak haza Salzburgba, Lille-ben
Wolfgang ugyan megbetegedett, de szeptemberben már koncerteket adott
Antwerpenben, Gentben, majd
Hágában.
Újabb betegeskedés után 1766. januárjában indultak tovább Párizs
irányába, majd onnan Lausanne-on és Zürichen keresztül Donaueschingenbe,
végül Münchenen át hazaértek Salzburgba.
A következő kilenc hónapot itt töltötte Wolfgang. Itt hangszerelte
versenyművekké a Párizsban megismert zeneszerzők szonátáit, részben
saját kompozicióival kiegészítve (K. 37, K. 39, K. 40, K. 41 – ezek
lennének első zongoraversenyei) és komponált három vokális művet is.
Ezek az Apollo et Hyacintuhs, K. 38; Grabmusik, K. 42 (egy anekdota
alapján valószínűleg ez utóbbit írta egy szobába zárva, hogy a salzburgi
érsek megnyugodhassék, hogy valóban a gyerek saját műve, és nem az
apjáé).
1767 szeptemberében a család Bécsbe ment az egyik főhercegnő esküvői
ünnepségeire. A menyasszony azonban himlőben elhunyt, így az udvari
gyász és az egészségüket fenyegető veszély miatt, néhány hét után a
családfő, Leopold Mozart úgy döntött, elhagyják a
császárvárost.
1768 januárjában azonban máris visszatértek, mivel Leopold a fejébe
vette: fia operát fog írni Bécs számára. A tervhez a császár is
hozzájárult, és óvatosan bár, de Christoph Willibald Gluck, kora híres
operakomponistája is támogatta, a La Finta semplice (a.m. A egyszerű
csalás) (K. 51) bemutatója azonban különböző udvari intrikák miatt végül
elmaradt. Mozart némi elégtételt kapott, ugyanis egy magánelőadás
keretében, október táján előadták egyfelvonásos Singspieljét, a Bastien
und Bastienne-t (K. 50).
1769 januárjában megint hazatértek Salzburgba, itt az érseki palota
színházában előadták a La Finta semplicét. Mozart ebben az időben több
rövid egyházi művet írt, illetve táncestélyekre menüett-sorozatot
komponált, ill. ekkor született több fő műve Szerenádok, divertimentók
és egyéb zenekari szerenád. Október végén, a tizenhárom éves zeneszerzőt
salzburgi udvari koncertmesterré nevezték
ki.
A második
utazás
Miután egy
évet Salzburgban töltöttek, három itáliai utazás következett. Leopold
régóta tervezte, hogy fiát az új zene otthonának számító Itáliába viszi,
mielőtt Wolfgang túllépné a kort, amelyben tehetsége még
csodagyerekként kelthet feltűnést. 1769 decemberétől 1771 márciusáig,
1771 augusztusától decemberéig, és 1772. októberétől 1773.
márciusáig.
Az utazás, amelyre ezúttal csak Leopold és Wolfgang mentek el, minden
olyan várost érintett, ahol lehetőségük volt a hangversenyezésre, vagy
valamelyik befolyásos arisztokrata kíváncsi lehetett Mozart játékára.
Innsbruck, Verona, Mantova, Cremona után Milánóba érkeztek, ahol
tárgyaltak egy opera megalkotásáról a decemberi karneváli szezon
számára. Mozartnak alkalmasságát néhány ária megírásával kellett
bizonyítania, ezek lettek a K. 77, ill. K.
88.
Milánóból Pármán át Bolognába utaztak, ahol meglátogatták a neves tanárt
és zeneteoretikust,Padre Martinit és találkoztak a legendás kasztrált
énekessel, Farinellivel
is.
Ezután Rómába utaztak, ahol a Sixtus-kápolnában meghallgatták Gregorio
Allegri 9 szólamú Misereréjét, amelyet nem volt szabad lemásolni, és
csak az említett helyszínen hangozhatott el. Mozart állítólag –
legalábbis Leopold beszámolója szerint – egyszeri hallás után,
emlékezetből lejegyezte a művet, habár az egy példányban megvolt Martini
atya könyvtárában is, ahol Mozart elvileg láthatta a kottát.
Mindazonáltal a csodagyermek bizonyára képes volt a bonyolult mű hallás
utáni lejegyzésére. Rómából Nápolyba utaztak, ahol több operaelőadást
meghallgattak. Innen hazafelé vették az irányt, menet közben újra
megálltak Rómában, ahol XIV. Kelemen pápa Aranysarkantyú-rendet
adományozott Wolfgang Amadeusnak, majd Bolognába mentek, ahol megkapta a
Milánónak megírandó opera librettóját és szereposztását, majd rögvest
neki is fogott a komponálásának. Az új opera bemutatója 1770.
decemberében volt, s nagy sikert aratott (22 előadást ért
meg).
Mielőtt elhagyták Bolognát, Mozart sikeresen felvételt nyert a nagy
múltú és nagy tiszteletnek örvendő Accademia Filarmonica
tagságába.
Alighogy hazatértek, Leopold megint Itáliába
szeretett volna utazni
fiával, mivel gyermeke több olasz megrendelést is kapott. Ezek közül a
Ferdinánd főherceg Milánóban tartandó esküvőjére megrendelt színpadi mű,
az 'Ascanio in Alba valósult meg. A librettót 1771 augusztusának végén
kapta meg Mozart, és a mű már szeptember végére készen állt. Leopold
Mozart szerint a darab kirobbanó siker volt, s a korszak legjelentősebb
operaszerzőjének számító Johann Adolf Hasse ugyanerre az alkalomra írott
művét teljesen háttérbe szorította. Mozart arra törekedett, hogy
Ferdinánd főherceg alkalmazza, azonban Mária Terézia óvta a fiát attól,
hogy „ilyen haszontalan emberekkel” vegye körül
magát.
Mozarték decemberben már ismét Salzburgban voltak. Türelmes és
jóindulatú munkaadójuk, Sigismund Schrattenbach hercegérsek
hazaérkezésük után néhány nappal elhunyt, utóda Hieronymus Colloredo
gróf 1772. márciusában lépett az érseki trónra, erre az alkalomra Mozart
ünnepi serenatát komponált (Il sogno di Scipione), majd júliusban
hivatalosan is az udvar szolgálatába állt 150 forint koncertmesteri
fizetéssel (az elmúlt három évben fizetés nélkül
alkalmazták).
A harmadik
út
A harmadik itáliai utazás 1772 októberében indult. Már az előző nyáron
megkapta az új, Milánónak írandó opera Lucio Silla szövegkönyvét. A
decemberi bemutató nem volt átütő siker, a darab ennek ellenére
huszonhat előadást ért meg.
Januárban az opera elsőszámú énekese, Venanzio Rauzzini számára
szólómotettát komponált (Exsultate, Exsultate, jubilate). Az apa
mindenáron Salzburgon kívül szeretett volna állást találni fiának – több
főméltósághoz is kérvényt írt ezügyben –, de a válasz minden esetben
elutasító volt. 1773 márciusában így újra otthon
voltak.
Leopoldnak a salzburgi zenei életben
betöltött funkciója számára nem
volt elég rangos, és ezáltal fia lehetőségeit is szűköseknek találta.
Ezért tervbe vette, hogy megkísérli a császári udvar, vagyis Bécs
„meghódítását”. Júliusban utaztak oda, ahol ugyan Mária Terézia fogadta
őket egy magánkihallgatáson, de udvari alkalmazást nem
nyertek.
Wolfgang viszont kapcsolatba kerülhetett
Bécs zenei életével, és a
legújabb művekkel, köztük Joseph Haydn vonósnégyeseivel (többek közt
akkortájt jelent meg az op. 20-as), aminek hatására hat kvartettből álló
sorozatot komponált. Ennek stílusa jóval érettebb és bécsiesebb az egy
évvel korábban Itáliában komponáltaknál (Quartetti
Milanesi).
Salzburgba való hazatérésükkor írja Mozart
első saját zongoraversenyét
(5. Zongoraverseny D-dúr), valamint több szimfóniát – legkorábbi olyan
darabjait, amelyek a mai koncertrepertoár elengedhetetlen részei
(Mozart: 25. szimfónia, g-moll, A-dúr, ) – és néhány misét Colloredo
hercegérsek számára (F-dúr, D-dúr). 1774 nyarán Mozart felkérést kapott
egy opera buffa (vígopera) megírására a müncheni karneváli szezonra.
December elején hagyta el Salzburgot édesapjával, a La finta Gardiniera
(Az álkertészlány) bemutatóját 1775. január 13-án tartották. Münchenben
mindent megtettek azért, hogy állást kapjanak a fejedelmi udvarban –
Mozart írt egy Misericordias Domini offertóriumot ún. „tudós stílusban”,
hogy jó benyomást keltsen, ezen kívül részt vett egy billentyűs
vetélkedőn a korábban szintén csodagyerekként csodált Ignaz van Beecke
ellenfeleként.
Leopold és Wolfang erőfeszítései
hiábavalóknak bizonyultak, márciusban
ismét Salzburgban találhattuk őket. Bár számos mű született a következő
másfél évben, Mozarték számára egyre elviselhetetlenebbé vált a város
provinciális légköre. Wolfgang kitörési vágyát Leopold is
szította.
Ebben az időszakban született április és
december között Mozart
hegedűversenyeinek nagy része, a későbbi kétséges műveket nem számolva
pedig hegedűversenyek, három zongoraverseny (B-dúr), számos alkalmi
darab – divertimentók, szerenádok, és jónéhány egyházi
mű.
1777-ben Wolfgang elbocsátásért folyamodott a
hercegérsekhez, aki apát
és fiát egyaránt útjára engedte. Biztos állás és ezáltal megélhetés
híján azonban Leopold nem engedhette meg magának, hogy otthagyja az
udvart, így Wolfgang anyjával indult Párizs felé szeptemberben, hogy
apja újabb nagyszabású terveit
„végrehajtsa”.
Münchenen keresztül (a
választófejedelem udvarában nem volt üresedés)
Augsburgba, Leopold szülővárosába mentek. Itt többek között Mozart
meglátogatta J. A. Steint, a neves zongorakészítőt, fúgarögtönzésekkel
kápráztatta el a helyi lakosokat, és hangversenyt adott a legújabb
szerzeményeiből. Rokonokkal is találkoztak. Wolfgang élénk barátságot
kötött unokahúgával, Maria Anna Thekla Mozarttal – a későbbi,
meglehetősen trágár „húgocska-levelek” címzettjével –, s feltehetően
első szexuális élményei is hozzá kötődnek.
Októberben
érkeztek meg Mannheimba, amely akkor fontos zenei központ
volt messzeföldön híres zenekara révén, amely teljesen új hangzásokat
kísérletezett ki. Az udvar is rajongott a zenéért. Mozart itt is szoros
barátságba került a helyi zenészekkel, találkozott Carl Theodor
választófejedelemmel, aki ugyan kedves volt hozzá, de állást nem adott
neki. A telet mégis Mannheimban töltötték, valószínűleg nagyrészt azért,
mert Mozart beleszeretett Aloysia Weber tizenhat éves
énekesnőbe.
Levelében azt írta apjának, hogy nem
utazik Párizsba, helyette Itáliába
megy Aloysiával, akinek operákat fog írni. A naiv ötlet felbőszítette
Leopoldot (aki egyébként eddig is levelek tucatjában próbálta az üzleti
ügyekben kevéssé jártas Wolfgangot tanácsokkal ellátni), 1778
februárjában kiadta a parancsot fiának: „El veled Párizsba, mégpedig
azonnal!”
Mozart és édesanyja március végén érkeztek
meg Párizsba (tehát
engedelmeskedett apjának), ahol Wolfgang fölkereste ismerőseit, de
kedvére való állást ezúttal sem talált. Ugyan a nyár elején
felajánlottak számára egy Versailles-i orgonista-állást, de azt
visszautasította. Opera-megrendelésre sem
számíthatott.
A városban a 18. század folyamán immáron sokadszor is éppen szellemi
összecsapás volt, amely ezúttal Christoph Willibald Gluck és Niccolò
Piccinni operaszerzők hívei között zajlott. Leopold papa azt remélte,
hogy fia lehet a nevető harmadik, de tévedett. A probléma okát Wolfgang
egyik legfontosabb pártfogója, Grimm báró írta meg Leopoldnak: „a fiú
többre menne Párizsban fele annyi tehetséggel és kétszer annyi
ravaszsággal”.
A párizsi út teljes katasztrófával végződött:
Mozart édesanyja, talán az
utazások következtében legyengült szervezete lévén megbetegedett és
július elején elhunyt. Bár Mozart írt néhány darabot Párizsban, végül
semmilyen lehetősége sem maradt a városban. Leopold, mivel félt fia
önállósági törekvéseitől, hazarendelte azzal, hogy számára talált
szülővárosában egy orgonista-állást. Mozart a hazaúton még találkozott a
Weber-családdal, de szerelme, Aloysia hűvösen fogadta őt, végül 1779
januárjában ért haza
szülővárosába.
Hazatérte után kinevezték udvari orgonistának, évi 450 gulden
fizetéssel. A következő években egyházi műveket és szimfóniákat írt,
ill. néhány divertimentót és
szerenádot.
1780 nyarán kapta
meg Mozart a várva várt opera-megrendelést Münchenből.
Mivel az énekesek egy részét korábbról ismerte, komponálását szinte
azonnal megkezdte, a mű végleges formája azonban hosszas munka
eredményeként alakult ki. A bemutató 1781 januárjában mérsékelt sikert
aratott. Mozart és családja még néhány hónapot Münchenben töltött
(feltehetőleg itt született három zongoraszonáta, köztük magyar címén a
Törökinduló. Márciusban aztán Wolfgangot Bécsbe hívták, ahol a II.
József császár trónralépését kísérő ünnepségeken résztvevő salzburgi
hercegérsek kíséretéhez csatlakozott.
1781-ben Mozart
munkaadója, a szigorú Hieronymus Colloredo társaságában
Bécsbe ment, ahol összerúgta vele a port. (Mozart beszámolója szerint
ténylegesen egy fenékbe rúgással dobták ki.) Ennek ellenére Mozart úgy
döntött, hogy itt telepszik le és – miután felkeltette a helyi
arisztokrácia érdeklődését – itt folytatja
karrierjét.
Mozart felnőtt korában a felvilágosodás
hatására csatlakozott a
szabadkőművesekhez, sőt, azt is sikerült elérnie, hogy apja is
csatlakozzék 1787-ben bekövetkezett halála előtt. Késői operája, a
Varázsfuvola számos szabadkőműves témát és szimbólumot tartalmaz.
Ugyanahhoz a szabadkőműves páholyhoz tartozott, amelyhez Joseph
Haydn.
1782.
augusztus 4-én apja akarata ellenére elvette feleségül Constanze Webert
(1762-1842); apja végül az esküvő után kényszerűségből beleegyezett a
házasságba. Összesen hat gyermekük született, közülük kettő érte meg a
felnőttkort: Carl Thomas Mozart és Franz Xaver Wolfgang
Mozart.
A következő időszak a konszolidációé: Mozart megkísérli, hogy mint
szabadon alkotó zeneszerző, művei tiszteletdíjából, koncertezésből és
tanításból éljen meg. E hármas funkciójának nagyszerű eredménye
zongoraversenyeinek ragyogó sorozata, amelyet nyilvános hangversenyein
(„akadémiáin”) maga mutatott be. De ez az új korszak jelenti egyben a
„gáláns” stílussal való végső leszámolást is az ekkortájt élményszerűen
fölfedezett és behatóan tanulmányozott „tudós” stílus javára. Johann
Sebastian Bach néhány művének megismerése revelációszerűen hatott
Mozartra, és kései, érett kompozícióin ez a hatás jelentősen mutatkozik
meg.
Egy időben az uralkodó, II. József is mutatott némi jóakaratot:
megbízást kap a Schönbrunnban rendezendő ünnepségen bemutatásra szánt
Színigazgató c. rövid vígopera komponálására, sőt, a szövegíró Lorenzo
da Ponte közbenjárására azt is megengedi a császár, hogy Beaumarchais
hírhedt Figaro lakodalma című komédiájából olasz nyelvű vígoperát írjon.
Mindkét bemutató 1786-ban zajlik le. A Figaro házassága a bécsi,
botrányosan hűvös fogadtatása után (az arisztokrácia sértve érezte magát
a pórnép-főszereplők és az ütődött nemesek ábrázolása miatt), Prágában
is színre kerül, és óriási sikere nyomán Mozart az ottani olasz
operatársulattól újabb vígoperára kap megrendelést: a Don Giovanni című –
ugyancsak Da Ponte librettójára készült – „játékos dráma” e
megrendelésnek köszönheti
létrejöttét.
1788-ban Mozart újabb barokk zenei élményekkel gazdagodik: Van Swieten
báró oratórium-előadásai számára Georg Friedrich Händel több művét
készíti elő, szükség szerint a hangszerelésen is módosítva. Utolsó,
nagyszerű szimfóniái is ebben az évben íródnak, a zeneszerző anyagi
helyzete azonban változatlanul labilis, olykor kétségbeejtő, s bár a
császár kinevezi kamaramuzsikusának, Mozart életkörülményein ez mit sem
javít.
A következő évben, németországi körútja során
eljut Lipcsébe, ahol Bach
tanítványa újra felébreszti érdeklődését Bach zenéje iránt. Bécsbe
visszatérve ismét ellepik az anyagi gondok, feleségének szüntelen
gyengélkedése. Az a reménysugár, amit II. József újabb operai megbízása
megcsillant Così fan tutte (Mind így tesznek – ti. a nők), a német-római
császár halálával mindörökre szertefoszlik, mivel utóda, II. Lipót nem
rajong a zenéért.
Kétségbeesett helyzetében elfogadja
Emanuel Schikaneder színigazgató
ajánlatát egy látványos, fantasztikus mesejáték komponálására, amely a
külvárosi színház közönségét vonzaná, és amelynek szövegét maga a
vállalkozó szellemű, sokoldalú Schikaneder írná. Ez a látványos, hatásos
– és valóban nagysikerű – mesejáték a Varázsfuvola, amelynek előadásain
Mozart még utoljára élvezheti a – mint maga írja egyik levelében –
„csendes siker” melengető napfényét.
A következő megbízását már nem tudja teljesíteni: Walsegg gróf
gyászmisét rendel tőle, a Requiem komponálása közben azonban váratlanul
meghalt, és csupán a Lacrimosa-tétel bevezetőjéig jutott el a
zeneszerző. Később tanítványa, Franz Xaver Süssmayr fejezte be. Mozart
1791-ben, Bécsben hunyt el.
„A haláltól mindenki fél, ám a művésznek nem kell tartania tőle.
Reménye, bizonysága a halhatatlanság… Földi maradványai már régen az
enyészeté lesznek, mikor még mindig hat majd az eljövendő nemzedékekre.
Ez a meggyőződés tölthette el Mozartot, midőn ezernyi fül hallgatta a
húrok minden rezdülését, a fuvolák halk suttogását, midőn a pihegő
keblek és a szaporán verő szívek mind-mind arról árulkodtak, hogy
harmóniái szent érzeményeket keltettek” – írja visszaemlékezéseiben egy
karlsbadi nemesember, Franz Alexander von Kleist, az 1791-es prágai
koronázási ünnepségek Don Giovanni
előadásáról.
Betegsége és
halála
Mozart betegsége és halála kényes témák: a romantikus legendák és
ellentmondó állítások különösen nehézzé teszik a tisztánlátást. A
zenetörténészek különböző véleménnyel vannak afelől, miként romlott meg a
zeneköltő egészségi állapota. Különösen vitatott, hogy mikor ismerte
fel halála fenyegető közelségét, illetve, hogy ez mennyiben befolyásolta
a késői darabjait. A romantikus álláspont szerint Mozart állapota
fokozatosan romlott, és művei tükrözik a fokozatokat. Manapság azonban
néhány zenetörténész, fölhasználva Mozart utolsó évében folytatott
levelezését, azt állapította meg, hogy Mozart jó hangulatban volt;
családja és barátai számára megdöbbentő módon, hirtelen halt meg, a
Requiem írása közben, amelyet egy titokzatos, meg nem nevezett
megrendelőjének komponált.
Mozart halálának közvetlen oka a halotti
bizonyítvány szerint is
vitatott. A legvalószínűbb a higanymérgezés vagy reumatikus láz. Az
egyik feltételezés az volt, hogy Mozarttal a szabadkőművesek végeztek,
mivel A varázsfuvolával túl sok szabadkőműves titkot árult
el.
A legenda szerint Mozart halálakor koldusszegény volt és mindenki
elfeledte, és amikor meghalt, szegények közös sírjába temették, koporsó
nélkül. Valójában, még ha nem volt is olyan népszerű Bécsben, mint
néhány évvel azelőtt, továbbra is jól fizető állása volt az udvarban és
számos megrendelést kapott Európa különböző részeiből, különösen
Prágából. Való igaz, hogy fennmaradtak segélykérő levelei, de ezek nem
annyira szegénységének, hanem annak bizonyítékai, hogy mindig többet
költött, mint amennyit keresett. Constanze költekezési hóbortja vitte
romlásba a rossz nyelvek szerint. Nem tömegsírba, hanem szabályos
közsírba temették az 1783-as törvények alapján. Rendes temetést
feleségének hanyagsága és a borzalmas hófúvás miatt nem rendeztek. Ma
jelképes emlékműve áll Bécs
temetőjében.
Constanze 1809-ben hozzáment Georg Nikolaus von Nissen dán diplomatához.
Von Nissen rajongott Mozartért, életrajzot is írt róla, amely jóval a
szerző halála után, 1828-ban jelent
meg.
Művei
Mozart
termékeny zeneszerző volt és rengeteg műfajban alkotott. Műveit a
Köchel-jegyzék tartalmazza; a művek mellett a Köchel-jegyzékszám
feltüntetése szokásos.
Legismertebb művei:
Operák (Idomeneo, Szöktetés a
szerájból, Figaro házassága, Don Giovanni,
Così fan tutte, A varázsfuvola) 41 szimfónia, 27
zongoraverseny, 5 hegedűverseny, további versenyművek
egyéb hangszerekre
Vonósnégyesek és ötösök misék, egyházi művek, és a zseniális
Requiem divertimentók, sinfonia concertante művek,
zongoraszonáták, és sok egyéb
HatásaBeethoven
egyik tanítványának, Riesnek azt mondta, hogy ő maga sosem
tudna olyan nagyszerű dallamot kitalálni, mint a 24. zongoraverseny első
tételének főtémája. Mozart számos témájára írt variációkat, például két
variációsorozatot is szerzett csellóra és zongorára a A varázsfuvola
egy-egy témájára. Kadenciákat is írt Mozart számos zongoraversenyéhez,
például a d-moll versenyműhöz (K. 466.). * Csajkovszkij a
zeneszerző magasztalására írta Mozartianáját. * Mahler utolsó
szava „Mozart” volt. * Számos kortárs zeneszerző irigyelte és
gyűlölte Mozartot. A Mozart
mítoszMozartról számos mítosz és legenda
terjeng. Különösen népszerű az a legenda, mely szerint Mozart
és Antonio Salieri
rivalizáltak egymással. Ez a témája Alekszandr Szergejevics Puskin
darabjának, a Mozart és Salierinek, Nyikolaj Rimszkij-Korszakov azonos
című operájának és Peter Shaffer Amadeus című színdarabjának, illetve az
ebből készült Milos Forman-filmnek is. Shaffernek sokan felrótták, hogy
a darabban Mozartot – igazságtalanul túlzó módon – közönségesnek és
faragatlannak állítja be. 1824-1825-ben a 74 éves
Antonio Salieri Mozart megölésével vádolta
magát. Az emberek az előrehaladott korból fakadó beszámíthatatlanságról
beszéltek, kijelentései azonban mégis beszédtémává váltak. Ezt Beethoven
"beszélgetőfüzeteiből" is megtudjuk, vagyis azokból a feljegyzésekből,
amelyekbe a már süket Beethoven beszélgetőpartnerei írták a
közlendőjüket. „Salieri azt állítja, hogy megmérgezte Mozartot” így az
1824. január 21. és 25. közötti bejegyzés. „Salierivel megint rosszul
állnak a dolgok. Teljesen meg van bomolva. Állandóan azt fantáziálja,
hogy bűnös Mozart halálában, és hogy megmérgezte- ez az igazság, mert
igazságként akarja meggyónni.” (1824. január 25. körül). „Most nagyon
erős a meggyőződés, hogy Salieri volt Mozart gyilkosa” 1825. január
vége). A gyanú, hogy Salieri megmérgezte Mozartot máig tartja magát.
Mozart fia ugyan kétségbevonta ezt a teóriát de Mozart maga is úgy
vélte: Megmérgezték. Máig sem teljesen világos azonban, hogy mi
történt. Megjegyzendő, hogy Salieri a betegágyán azt
mondta Ignaz Moschelesnek,
Beethoven tanítványának: "halálosan beteg vagyok, ezért aztán
becsületszavamra elmondhatom önnek, hogy egy szó sem igaz abból a
képtelen pletykából, tudja, hogy megmérgeztem volna Mozartot. Nem igaz,
rosszindulatú rágalom az egész, mondja meg a világnak kedves Moscheles".
|