Wolfgang Amadeus 
Mozart (1756-1791)
 
 
  Mozart 
zenéje az angyalok muzsikája. Ha őt hallgatod, elfelejted a 
külvilágot, elfelejted a gondokat és a fájdalmat. Beszéljünk róla, 
emlékezzünk rá.
 
 Wolfgang Amadeus Mozart (teljes nevén Johannes 
Chrysostomus Wolfgangus 
Theophillus Amadeus Mozart) (Salzburg, 1756. január 27. – Bécs, 1791. 
december 5.) osztrák muzsikus, zeneszerző, a bécsi klasszikusok egyik 
vezéralakja, az európai komolyzene történetének egyik legnagyobb 
alkotója, az egyik legjátszottabb és legismertebb szerző, aki szinte 
minden műfajban alkotott a (kamarazenétől a szimfóniákon és 
versenyműveken át egészen az egyházi zenéig, ill. az 
operákig)
   Élete
 
 
Wolfgang Amadeus Mozart 1756. január 27-én született Salzburgban, a mai 
Ausztria területén. Édesapja Leopold Mozart (1719-1787), muzsikus, 
zeneszerző, édesanyja Anna Maria Pertl (1720-1778). A város abban az 
időben a Német-római Birodalom érseksége volt. Születése másnapján 
keresztelték meg a Szt. Rupert katedrálisban, Johannes Chrysostomus 
Wolfgangus Theophilus Mozart 
névre.
  
  Mozart saját magát a későbbiekben 
leggyakrabban Wolfgang Amadé Mozartnak
 hívta. Utazásai 
során Mozart sok zenésszel találkozott, és megismerte számos nagy 
zeneszerző (Johann Sebastian Bach, Georg Friedrich Händel, és Joseph 
Haydn) műveit. Nem csak a muzsikusokra figyelt fel: annyira lenyűgözte a
 Benjamin Franklin által készített üvegharmonika, hogy komponált néhány 
művet a hangszerre.
  
 
Mozart zenei tehetsége nagyon korán, kb. 3-4 éves korában 
megmutatkozott. Apja, aki kora egyik legkiválóbb zenepedagógusa volt, 
hegedűiskoláját, a Versuch einer gründlichen Violinschulét pont fia, 
Wolfgang születésének évében, 1756-ban publikálták. Leopold Mozart már 
igen hamar zenei képzésben részesítette fiát, zongorázni és hegedülni 
tanította. A gyermek zenei képességei nagyon gyorsan 
fejlődtek.
  
 
Nővére – Maria Anna Mozart (Nannerl) – kottáskönyvébe írt darabok 
némelyikét már négyéves korában megtanulta és játszotta, első ismert 
kompozíciói pedig Leopold papa feljegyzése szerint 1761 elejéről 
származnak. A legkorábbi darabjait leírni még nem tudta, ezen művek 
kizárólag apjának kézírásával maradtak fenn, így eldönthetetlen, hogy 
apja mennyit adott hozzá, ill. vett 
el.
   Az első 
fellépések
 
 
1761 szeptemberében lépett fel először nyilvánosan a salzburgi egyetem 
egyik színházi előadásának résztvevőjeként. Korának családfőihez 
hasonlóan Leopold nem látott semmi kivetnivalót abban, hogy fiának 
kivételes tehetségét közszemlére bocsássa, tehetségét teljes mértékben 
kihasználja, a siker és anyagi haszon 
reményében.
   
 
Tehát Leopold Mozart gyorsan felismerte, hogy jelentős jövedelemre tehet
 szert, ha bemutatja a csodagyermeket Európa udvaraiban. A kis Mozart 
nagyon jól zongorázott, akár bekötött szemmel vagy letakart kézzel is, 
emellett viszonylag jól hegedült. Mozart nővére, Nannerl szintén 
tehetségesen zongorázott, ill. hegedült, emiatt gyakran kísérte öccsét a
 turnék során. Ezt igazolja az is, hogy Mozart jó néhány 
hegedű-zongoraszonátát írt saját maga és nővére számára. Egy anekdota 
szerint, amikor a kis Wolfgang megbetegedett, apja jobban aggódott az 
emiatt kieső bevétel, mint fia egészsége miatt. Elképzelhető, hogy az 
állandó utazások és a hideg időjárás hozzájárult egészségének későbbi 
megromlásához (veséje végül fölmondta a szolgálatot), ill. korai 
halálához.
  
 
1762 januárjában Leopold Mozart a tehetségesen éneklő és hegedülő 
Nannerl társaságában Wolfgangot Münchenbe, majd Passaun és Linzen 
keresztül Bécsbe vitte: a gyerekek főúri otthonokban léptek fel, az 
arisztokraták, többek között a bajor választófejedelem és Mária Terézia 
előtt.
  
1763 januárjától újra Salzburgban élnek. Egy augsburgi újság tudósítása 
szerint az ekkor hét éves Wolfgang Amadeus felnőtt módon játszott. 
Emellett különböző stílusokban rögtönzött; blattolt, azaz lapról kísért,
 letakart billentyűzeten egy megadott témához basszust szerkesztett, és 
kivételes hallásának is rendszeresen tanúbizonyságát 
adta.
  
 
Visszaemlékezések szerint az igen érzékeny gyermek félt a trombita éles 
és magas hangjától, emellett hatalmas szeretetigény jellemezte. Öntudata
 és büszkesége már ekkor megmutatkozott: csak olyanok előtt játszott 
szívesen, akik komolyan vették a zené(jé)t.
  
A Mozart család nagy utazása A "londoni Bach", Johann Christian
 Bach
 
 
Leopold első nagyszabású terve szerint a család 1763 nyarán indult el, 
hogy a „salzburgi csoda” meghódítsa az akkori Európa két zenei 
fővárosát, Párizst és Londont. A terveiknek megfelelően valamennyi 
útjukba eső, számottevő zenei központot is meglátogattak, különösen 
azokat, ahol gazdag adományokra volt kilátás: Münchent, Augsburgot, 
Mannheimet, Mainzot, Frankfurtot, Koblenzet, Aachent és Brüsszelt, majd 
csak ezek után érkeztek meg Párizsba, aholis öt hónapig 
maradtak.
  
 
1764 januárjában léptek fel Versailles-ban XV. Lajos előtt. A francia 
fővárosban születtek Mozart első nyomtatásban megjelent művei (C-dúr 
szonáta hegedűre és billentyűs hangszerre és D-dúr szonáta hegedűre és 
billentyűs hangszerre, K. 6-7).
  
 
Áprilisban indultak tovább Londonba, ahol tizenöt hónapot töltöttek. A 
gyerekek számos nyilvános koncertet adtak, de fellépett III. György 
udvarában, megismerkedett a nála huszonegy évvel idősebb Johann 
Christian Bachhal (aki a nagy Johann Sebastian Bach egyik fia volt), 
akivel együtt négykezesezett (hogy leckéket kapott volna tőle, arról nem
 maradt fenn dokumentum), és itt írta első szimfóniáit (Esz-dúr, K. 16; 
D-dúr; K. 19). 1765 augusztusában indultak haza Salzburgba, Lille-ben 
Wolfgang ugyan megbetegedett, de szeptemberben már koncerteket adott 
Antwerpenben, Gentben, majd 
Hágában.
  
 
Újabb betegeskedés után 1766. januárjában indultak tovább Párizs 
irányába, majd onnan Lausanne-on és Zürichen keresztül Donaueschingenbe,
 végül Münchenen át hazaértek Salzburgba.
  
A következő kilenc hónapot itt töltötte Wolfgang. Itt hangszerelte 
versenyművekké a Párizsban megismert zeneszerzők szonátáit, részben 
saját kompozicióival kiegészítve (K. 37, K. 39, K. 40, K. 41 – ezek 
lennének első zongoraversenyei) és komponált három vokális művet is. 
Ezek az Apollo et Hyacintuhs, K. 38; Grabmusik, K. 42 (egy anekdota 
alapján valószínűleg ez utóbbit írta egy szobába zárva, hogy a salzburgi
 érsek megnyugodhassék, hogy valóban a gyerek saját műve, és nem az 
apjáé).
  
 
1767 szeptemberében a család Bécsbe ment az egyik főhercegnő esküvői 
ünnepségeire. A menyasszony azonban himlőben elhunyt, így az udvari 
gyász és az egészségüket fenyegető veszély miatt, néhány hét után a 
családfő, Leopold Mozart úgy döntött, elhagyják a 
császárvárost.
  
 
1768 januárjában azonban máris visszatértek, mivel Leopold a fejébe 
vette: fia operát fog írni Bécs számára. A tervhez a császár is 
hozzájárult, és óvatosan bár, de Christoph Willibald Gluck, kora híres 
operakomponistája is támogatta, a La Finta semplice (a.m. A egyszerű 
csalás) (K. 51) bemutatója azonban különböző udvari intrikák miatt végül
 elmaradt. Mozart némi elégtételt kapott, ugyanis egy magánelőadás 
keretében, október táján előadták egyfelvonásos Singspieljét, a Bastien 
und Bastienne-t (K. 50).
  
1769 januárjában megint hazatértek Salzburgba, itt az érseki palota 
színházában előadták a La Finta semplicét. Mozart ebben az időben több 
rövid egyházi művet írt, illetve táncestélyekre menüett-sorozatot 
komponált, ill. ekkor született több fő műve Szerenádok, divertimentók 
és egyéb zenekari szerenád. Október végén, a tizenhárom éves zeneszerzőt
 salzburgi udvari koncertmesterré nevezték 
ki.
  
  A második 
utazás
  Miután egy 
évet Salzburgban töltöttek, három itáliai utazás következett. Leopold 
régóta tervezte, hogy fiát az új zene otthonának számító Itáliába viszi,
 mielőtt Wolfgang túllépné a kort, amelyben tehetsége még 
csodagyerekként kelthet feltűnést. 1769 decemberétől 1771 márciusáig, 
1771 augusztusától decemberéig, és 1772. októberétől 1773. 
márciusáig. 
 
Az utazás, amelyre ezúttal csak Leopold és Wolfgang mentek el, minden 
olyan várost érintett, ahol lehetőségük volt a hangversenyezésre, vagy 
valamelyik befolyásos arisztokrata kíváncsi lehetett Mozart játékára. 
Innsbruck, Verona, Mantova, Cremona után Milánóba érkeztek, ahol 
tárgyaltak egy opera megalkotásáról a decemberi karneváli szezon 
számára. Mozartnak alkalmasságát néhány ária megírásával kellett 
bizonyítania, ezek lettek a K. 77, ill. K. 
88.
  
Milánóból Pármán át Bolognába utaztak, ahol meglátogatták a neves tanárt
 és zeneteoretikust,Padre Martinit és találkoztak a legendás kasztrált 
énekessel, Farinellivel 
is.
  
 
 
Ezután Rómába utaztak, ahol a Sixtus-kápolnában meghallgatták Gregorio 
Allegri 9 szólamú Misereréjét, amelyet nem volt szabad lemásolni, és 
csak az említett helyszínen hangozhatott el. Mozart állítólag – 
legalábbis Leopold beszámolója szerint – egyszeri hallás után, 
emlékezetből lejegyezte a művet, habár az egy példányban megvolt Martini
 atya könyvtárában is, ahol Mozart elvileg láthatta a kottát. 
Mindazonáltal a csodagyermek bizonyára képes volt a bonyolult mű hallás 
utáni lejegyzésére. Rómából Nápolyba utaztak, ahol több operaelőadást 
meghallgattak. Innen hazafelé vették az irányt, menet közben újra 
megálltak Rómában, ahol XIV. Kelemen pápa Aranysarkantyú-rendet 
adományozott Wolfgang Amadeusnak, majd Bolognába mentek, ahol megkapta a
 Milánónak megírandó opera librettóját és szereposztását, majd rögvest 
neki is fogott a komponálásának. Az új opera bemutatója 1770. 
decemberében volt, s nagy sikert aratott (22 előadást ért 
meg).
  
Mielőtt elhagyták Bolognát, Mozart sikeresen felvételt nyert a nagy 
múltú és nagy tiszteletnek örvendő Accademia Filarmonica 
tagságába.
 
  Alighogy hazatértek, Leopold megint Itáliába 
szeretett volna utazni 
fiával, mivel gyermeke több olasz megrendelést is kapott. Ezek közül a 
Ferdinánd főherceg Milánóban tartandó esküvőjére megrendelt színpadi mű,
 az 'Ascanio in Alba valósult meg. A librettót 1771 augusztusának végén 
kapta meg Mozart, és a mű már szeptember végére készen állt. Leopold 
Mozart szerint a darab kirobbanó siker volt, s a korszak legjelentősebb 
operaszerzőjének számító Johann Adolf Hasse ugyanerre az alkalomra írott
 művét teljesen háttérbe szorította. Mozart arra törekedett, hogy 
Ferdinánd főherceg alkalmazza, azonban Mária Terézia óvta a fiát attól, 
hogy „ilyen haszontalan emberekkel” vegye körül 
magát. 
 
Mozarték decemberben már ismét Salzburgban voltak. Türelmes és 
jóindulatú munkaadójuk, Sigismund Schrattenbach hercegérsek 
hazaérkezésük után néhány nappal elhunyt, utóda Hieronymus Colloredo 
gróf 1772. márciusában lépett az érseki trónra, erre az alkalomra Mozart
 ünnepi serenatát komponált (Il sogno di Scipione), majd júliusban 
hivatalosan is az udvar szolgálatába állt 150 forint koncertmesteri 
fizetéssel (az elmúlt három évben fizetés nélkül 
alkalmazták).
   A harmadik 
út
 
 
A harmadik itáliai utazás 1772 októberében indult. Már az előző nyáron 
megkapta az új, Milánónak írandó opera Lucio Silla szövegkönyvét. A 
decemberi bemutató nem volt átütő siker, a darab ennek ellenére 
huszonhat előadást ért meg.
  
 
Januárban az opera elsőszámú énekese, Venanzio Rauzzini számára 
szólómotettát komponált (Exsultate, Exsultate, jubilate). Az apa 
mindenáron Salzburgon kívül szeretett volna állást találni fiának – több
 főméltósághoz is kérvényt írt ezügyben –, de a válasz minden esetben 
elutasító volt. 1773 márciusában így újra otthon 
voltak.
  Leopoldnak a salzburgi zenei életben 
betöltött funkciója számára nem 
volt elég rangos, és ezáltal fia lehetőségeit is szűköseknek találta. 
Ezért tervbe vette, hogy megkísérli a császári udvar, vagyis Bécs 
„meghódítását”. Júliusban utaztak oda, ahol ugyan Mária Terézia fogadta 
őket egy magánkihallgatáson, de udvari alkalmazást nem 
nyertek.
  Wolfgang viszont kapcsolatba kerülhetett 
Bécs zenei életével, és a 
legújabb művekkel, köztük Joseph Haydn vonósnégyeseivel (többek közt 
akkortájt jelent meg az op. 20-as), aminek hatására hat kvartettből álló
 sorozatot komponált. Ennek stílusa jóval érettebb és bécsiesebb az egy 
évvel korábban Itáliában komponáltaknál (Quartetti 
Milanesi).
  Salzburgba való hazatérésükkor írja Mozart
 első saját zongoraversenyét 
(5. Zongoraverseny D-dúr), valamint több szimfóniát – legkorábbi olyan 
darabjait, amelyek a mai koncertrepertoár elengedhetetlen részei 
(Mozart: 25. szimfónia, g-moll, A-dúr, ) – és néhány misét Colloredo 
hercegérsek számára (F-dúr, D-dúr). 1774 nyarán Mozart felkérést kapott 
egy opera buffa (vígopera) megírására a müncheni karneváli szezonra. 
December elején hagyta el Salzburgot édesapjával, a La finta Gardiniera 
(Az álkertészlány) bemutatóját 1775. január 13-án tartották. Münchenben 
mindent megtettek azért, hogy állást kapjanak a fejedelmi udvarban – 
Mozart írt egy Misericordias Domini offertóriumot ún. „tudós stílusban”,
 hogy jó benyomást keltsen, ezen kívül részt vett egy billentyűs 
vetélkedőn a korábban szintén csodagyerekként csodált Ignaz van Beecke 
ellenfeleként.
  Leopold és Wolfang erőfeszítései 
hiábavalóknak bizonyultak, márciusban 
ismét Salzburgban találhattuk őket. Bár számos mű született a következő 
másfél évben, Mozarték számára egyre elviselhetetlenebbé vált a város 
provinciális légköre. Wolfgang kitörési vágyát Leopold is 
szította.
  Ebben az időszakban született április és 
december között Mozart 
hegedűversenyeinek nagy része, a későbbi kétséges műveket nem számolva 
pedig hegedűversenyek, három zongoraverseny (B-dúr), számos alkalmi 
darab – divertimentók, szerenádok, és jónéhány egyházi 
mű.
  1777-ben Wolfgang elbocsátásért folyamodott a 
hercegérsekhez, aki apát 
és fiát egyaránt útjára engedte. Biztos állás és ezáltal megélhetés 
híján azonban Leopold nem engedhette meg magának, hogy otthagyja az 
udvart, így Wolfgang anyjával indult Párizs felé szeptemberben, hogy 
apja újabb nagyszabású terveit 
„végrehajtsa”.
  Münchenen keresztül (a 
választófejedelem udvarában nem volt üresedés) 
Augsburgba, Leopold szülővárosába mentek. Itt többek között Mozart 
meglátogatta J. A. Steint, a neves zongorakészítőt, fúgarögtönzésekkel 
kápráztatta el a helyi lakosokat, és hangversenyt adott a legújabb 
szerzeményeiből. Rokonokkal is találkoztak. Wolfgang élénk barátságot 
kötött unokahúgával, Maria Anna Thekla Mozarttal – a későbbi, 
meglehetősen trágár „húgocska-levelek” címzettjével –, s feltehetően 
első szexuális élményei is hozzá kötődnek.
  Októberben
 érkeztek meg Mannheimba, amely akkor fontos zenei központ 
volt messzeföldön híres zenekara révén, amely teljesen új hangzásokat 
kísérletezett ki. Az udvar is rajongott a zenéért. Mozart itt is szoros 
barátságba került a helyi zenészekkel, találkozott Carl Theodor 
választófejedelemmel, aki ugyan kedves volt hozzá, de állást nem adott 
neki. A telet mégis Mannheimban töltötték, valószínűleg nagyrészt azért,
 mert Mozart beleszeretett Aloysia Weber tizenhat éves 
énekesnőbe.
  Levelében azt írta apjának, hogy nem 
utazik Párizsba, helyette Itáliába 
megy Aloysiával, akinek operákat fog írni. A naiv ötlet felbőszítette 
Leopoldot (aki egyébként eddig is levelek tucatjában próbálta az üzleti 
ügyekben kevéssé jártas Wolfgangot tanácsokkal ellátni), 1778 
februárjában kiadta a parancsot fiának: „El veled Párizsba, mégpedig 
azonnal!”
  Mozart és édesanyja március végén érkeztek 
meg Párizsba (tehát 
engedelmeskedett apjának), ahol Wolfgang fölkereste ismerőseit, de 
kedvére való állást ezúttal sem talált. Ugyan a nyár elején 
felajánlottak számára egy Versailles-i orgonista-állást, de azt 
visszautasította. Opera-megrendelésre sem 
számíthatott.
  
 
A városban a 18. század folyamán immáron sokadszor is éppen szellemi 
összecsapás volt, amely ezúttal Christoph Willibald Gluck és Niccolò 
Piccinni operaszerzők hívei között zajlott. Leopold papa azt remélte, 
hogy fia lehet a nevető harmadik, de tévedett. A probléma okát Wolfgang 
egyik legfontosabb pártfogója, Grimm báró írta meg Leopoldnak: „a fiú 
többre menne Párizsban fele annyi tehetséggel és kétszer annyi 
ravaszsággal”.
  
  A párizsi út teljes katasztrófával végződött: 
Mozart édesanyja, talán az
 utazások következtében legyengült szervezete lévén megbetegedett és 
július elején elhunyt. Bár Mozart írt néhány darabot Párizsban, végül 
semmilyen lehetősége sem maradt a városban. Leopold, mivel félt fia 
önállósági törekvéseitől, hazarendelte azzal, hogy számára talált 
szülővárosában egy orgonista-állást. Mozart a hazaúton még találkozott a
 Weber-családdal, de szerelme, Aloysia hűvösen fogadta őt, végül 1779 
januárjában ért haza 
szülővárosába. 
 
Hazatérte után kinevezték udvari orgonistának, évi 450 gulden 
fizetéssel. A következő években egyházi műveket és szimfóniákat írt, 
ill. néhány divertimentót és 
szerenádot.
  
  1780 nyarán kapta 
meg Mozart a várva várt opera-megrendelést Münchenből.
 Mivel az énekesek egy részét korábbról ismerte, komponálását szinte 
azonnal megkezdte, a mű végleges formája azonban hosszas munka 
eredményeként alakult ki. A bemutató 1781 januárjában mérsékelt sikert 
aratott. Mozart és családja még néhány hónapot Münchenben töltött 
(feltehetőleg itt született három zongoraszonáta, köztük magyar címén a 
Törökinduló. Márciusban aztán Wolfgangot Bécsbe hívták, ahol a II. 
József császár trónralépését kísérő ünnepségeken résztvevő salzburgi 
hercegérsek kíséretéhez csatlakozott.
  1781-ben Mozart
 munkaadója, a szigorú Hieronymus Colloredo társaságában 
Bécsbe ment, ahol összerúgta vele a port. (Mozart beszámolója szerint 
ténylegesen egy fenékbe rúgással dobták ki.) Ennek ellenére Mozart úgy 
döntött, hogy itt telepszik le és – miután felkeltette a helyi 
arisztokrácia érdeklődését – itt folytatja 
karrierjét.
  Mozart felnőtt korában a felvilágosodás 
hatására csatlakozott a 
szabadkőművesekhez, sőt, azt is sikerült elérnie, hogy apja is 
csatlakozzék 1787-ben bekövetkezett halála előtt. Késői operája, a 
Varázsfuvola számos szabadkőműves témát és szimbólumot tartalmaz. 
Ugyanahhoz a szabadkőműves páholyhoz tartozott, amelyhez Joseph 
Haydn.
 
  1782. 
augusztus 4-én apja akarata ellenére elvette feleségül Constanze Webert 
(1762-1842); apja végül az esküvő után kényszerűségből beleegyezett a 
házasságba. Összesen hat gyermekük született, közülük kettő érte meg a 
felnőttkort: Carl Thomas Mozart és Franz Xaver Wolfgang 
Mozart. 
 
A következő időszak a konszolidációé: Mozart megkísérli, hogy mint 
szabadon alkotó zeneszerző, művei tiszteletdíjából, koncertezésből és 
tanításból éljen meg. E hármas funkciójának nagyszerű eredménye 
zongoraversenyeinek ragyogó sorozata, amelyet nyilvános hangversenyein 
(„akadémiáin”) maga mutatott be. De ez az új korszak jelenti egyben a 
„gáláns” stílussal való végső leszámolást is az ekkortájt élményszerűen 
fölfedezett és behatóan tanulmányozott „tudós” stílus javára. Johann 
Sebastian Bach néhány művének megismerése revelációszerűen hatott 
Mozartra, és kései, érett kompozícióin ez a hatás jelentősen mutatkozik 
meg.
  
 
Egy időben az uralkodó, II. József is mutatott némi jóakaratot: 
megbízást kap a Schönbrunnban rendezendő ünnepségen bemutatásra szánt 
Színigazgató c. rövid vígopera komponálására, sőt, a szövegíró Lorenzo 
da Ponte közbenjárására azt is megengedi a császár, hogy Beaumarchais 
hírhedt Figaro lakodalma című komédiájából olasz nyelvű vígoperát írjon.
 Mindkét bemutató 1786-ban zajlik le. A Figaro házassága a bécsi, 
botrányosan hűvös fogadtatása után (az arisztokrácia sértve érezte magát
 a pórnép-főszereplők és az ütődött nemesek ábrázolása miatt), Prágában 
is színre kerül, és óriási sikere nyomán Mozart az ottani olasz 
operatársulattól újabb vígoperára kap megrendelést: a Don Giovanni című –
 ugyancsak Da Ponte librettójára készült – „játékos dráma” e 
megrendelésnek köszönheti 
létrejöttét.
  
 
1788-ban Mozart újabb barokk zenei élményekkel gazdagodik: Van Swieten 
báró oratórium-előadásai számára Georg Friedrich Händel több művét 
készíti elő, szükség szerint a hangszerelésen is módosítva. Utolsó, 
nagyszerű szimfóniái is ebben az évben íródnak, a zeneszerző anyagi 
helyzete azonban változatlanul labilis, olykor kétségbeejtő, s bár a 
császár kinevezi kamaramuzsikusának, Mozart életkörülményein ez mit sem 
javít.
  A következő évben, németországi körútja során 
eljut Lipcsébe, ahol Bach 
tanítványa újra felébreszti érdeklődését Bach zenéje iránt. Bécsbe 
visszatérve ismét ellepik az anyagi gondok, feleségének szüntelen 
gyengélkedése. Az a reménysugár, amit II. József újabb operai megbízása 
megcsillant Così fan tutte (Mind így tesznek – ti. a nők), a német-római
 császár halálával mindörökre szertefoszlik, mivel utóda, II. Lipót nem 
rajong a zenéért.
  Kétségbeesett helyzetében elfogadja
 Emanuel Schikaneder színigazgató 
ajánlatát egy látványos, fantasztikus mesejáték komponálására, amely a 
külvárosi színház közönségét vonzaná, és amelynek szövegét maga a 
vállalkozó szellemű, sokoldalú Schikaneder írná. Ez a látványos, hatásos
 – és valóban nagysikerű – mesejáték a Varázsfuvola, amelynek előadásain
 Mozart még utoljára élvezheti a – mint maga írja egyik levelében – 
„csendes siker” melengető napfényét.
   
 
A következő megbízását már nem tudja teljesíteni: Walsegg gróf 
gyászmisét rendel tőle, a Requiem komponálása közben azonban váratlanul 
meghalt, és csupán a Lacrimosa-tétel bevezetőjéig jutott el a 
zeneszerző. Később tanítványa, Franz Xaver Süssmayr fejezte be. Mozart 
1791-ben, Bécsben hunyt el.
  
 
„A haláltól mindenki fél, ám a művésznek nem kell tartania tőle. 
Reménye, bizonysága a halhatatlanság… Földi maradványai már régen az 
enyészeté lesznek, mikor még mindig hat majd az eljövendő nemzedékekre. 
Ez a meggyőződés tölthette el Mozartot, midőn ezernyi fül hallgatta a 
húrok minden rezdülését, a fuvolák halk suttogását, midőn a pihegő 
keblek és a szaporán verő szívek mind-mind arról árulkodtak, hogy 
harmóniái szent érzeményeket keltettek” – írja visszaemlékezéseiben egy 
karlsbadi nemesember, Franz Alexander von Kleist, az 1791-es prágai 
koronázási ünnepségek Don Giovanni 
előadásáról.
   Betegsége és 
halála
 
 
Mozart betegsége és halála kényes témák: a romantikus legendák és 
ellentmondó állítások különösen nehézzé teszik a tisztánlátást. A 
zenetörténészek különböző véleménnyel vannak afelől, miként romlott meg a
 zeneköltő egészségi állapota. Különösen vitatott, hogy mikor ismerte 
fel halála fenyegető közelségét, illetve, hogy ez mennyiben befolyásolta
 a késői darabjait. A romantikus álláspont szerint Mozart állapota 
fokozatosan romlott, és művei tükrözik a fokozatokat. Manapság azonban 
néhány zenetörténész, fölhasználva Mozart utolsó évében folytatott 
levelezését, azt állapította meg, hogy Mozart jó hangulatban volt; 
családja és barátai számára megdöbbentő módon, hirtelen halt meg, a 
Requiem írása közben, amelyet egy titokzatos, meg nem nevezett 
megrendelőjének komponált.
   Mozart halálának közvetlen oka a halotti 
bizonyítvány szerint is 
vitatott. A legvalószínűbb a higanymérgezés vagy reumatikus láz. Az 
egyik feltételezés az volt, hogy Mozarttal a szabadkőművesek végeztek, 
mivel A varázsfuvolával túl sok szabadkőműves titkot árult 
el. 
 
A legenda szerint Mozart halálakor koldusszegény volt és mindenki 
elfeledte, és amikor meghalt, szegények közös sírjába temették, koporsó 
nélkül. Valójában, még ha nem volt is olyan népszerű Bécsben, mint 
néhány évvel azelőtt, továbbra is jól fizető állása volt az udvarban és 
számos megrendelést kapott Európa különböző részeiből, különösen 
Prágából. Való igaz, hogy fennmaradtak segélykérő levelei, de ezek nem 
annyira szegénységének, hanem annak bizonyítékai, hogy mindig többet 
költött, mint amennyit keresett. Constanze költekezési hóbortja vitte 
romlásba a rossz nyelvek szerint. Nem tömegsírba, hanem szabályos 
közsírba temették az 1783-as törvények alapján. Rendes temetést 
feleségének hanyagsága és a borzalmas hófúvás miatt nem rendeztek. Ma 
jelképes emlékműve áll Bécs 
temetőjében.
  
 
Constanze 1809-ben hozzáment Georg Nikolaus von Nissen dán diplomatához.
 Von Nissen rajongott Mozartért, életrajzot is írt róla, amely jóval a 
szerző halála után, 1828-ban jelent 
meg.
  
 Művei
  Mozart 
termékeny zeneszerző volt és rengeteg műfajban alkotott. Műveit a 
Köchel-jegyzék tartalmazza; a művek mellett a Köchel-jegyzékszám 
feltüntetése szokásos.
 
Legismertebb művei:
  Operák (Idomeneo, Szöktetés a 
szerájból, Figaro házassága, Don Giovanni,
 Così fan tutte, A varázsfuvola) 41 szimfónia, 27 
zongoraverseny, 5 hegedűverseny, további versenyművek 
egyéb hangszerekre
  
Vonósnégyesek és ötösök misék, egyházi művek, és a zseniális 
Requiem divertimentók, sinfonia concertante művek, 
zongoraszonáták, és sok egyéb
 HatásaBeethoven
 egyik tanítványának, Riesnek azt mondta, hogy ő maga sosem 
tudna olyan nagyszerű dallamot kitalálni, mint a 24. zongoraverseny első
 tételének főtémája. Mozart számos témájára írt variációkat, például két
 variációsorozatot is szerzett csellóra és zongorára a A varázsfuvola 
egy-egy témájára. Kadenciákat is írt Mozart számos zongoraversenyéhez, 
például a d-moll versenyműhöz (K. 466.). * Csajkovszkij a 
zeneszerző magasztalására írta Mozartianáját. * Mahler utolsó 
szava „Mozart” volt. * Számos kortárs zeneszerző irigyelte és 
gyűlölte Mozartot. A Mozart 
mítoszMozartról számos mítosz és legenda 
terjeng. Különösen népszerű az a legenda, mely szerint Mozart 
és Antonio Salieri 
rivalizáltak egymással. Ez a témája Alekszandr Szergejevics Puskin 
darabjának, a Mozart és Salierinek, Nyikolaj Rimszkij-Korszakov azonos 
című operájának és Peter Shaffer Amadeus című színdarabjának, illetve az
 ebből készült Milos Forman-filmnek is. Shaffernek sokan felrótták, hogy
 a darabban Mozartot – igazságtalanul túlzó módon – közönségesnek és 
faragatlannak állítja be. 1824-1825-ben a 74 éves 
Antonio Salieri Mozart megölésével vádolta 
magát. Az emberek az előrehaladott korból fakadó beszámíthatatlanságról 
beszéltek, kijelentései azonban mégis beszédtémává váltak. Ezt Beethoven
 "beszélgetőfüzeteiből" is megtudjuk, vagyis azokból a feljegyzésekből, 
amelyekbe a már süket Beethoven beszélgetőpartnerei írták a 
közlendőjüket. „Salieri azt állítja, hogy megmérgezte Mozartot” így az 
1824. január 21. és 25. közötti bejegyzés. „Salierivel megint rosszul 
állnak a dolgok. Teljesen meg van bomolva. Állandóan azt fantáziálja, 
hogy bűnös Mozart halálában, és hogy megmérgezte- ez az igazság, mert 
igazságként akarja meggyónni.” (1824. január 25. körül). „Most nagyon 
erős a meggyőződés, hogy Salieri volt Mozart gyilkosa” 1825. január 
vége). A gyanú, hogy Salieri megmérgezte Mozartot máig tartja magát. 
Mozart fia ugyan kétségbevonta ezt a teóriát de Mozart maga is úgy 
vélte: Megmérgezték. Máig sem teljesen világos azonban, hogy mi 
történt. Megjegyzendő, hogy Salieri a betegágyán azt 
mondta Ignaz Moschelesnek, 
Beethoven tanítványának: "halálosan beteg vagyok, ezért aztán 
becsületszavamra elmondhatom önnek, hogy egy szó sem igaz abból a 
képtelen pletykából, tudja, hogy megmérgeztem volna Mozartot. Nem igaz, 
rosszindulatú rágalom az egész, mondja meg a világnak kedves Moscheles".
    |