A VALÓDI PROBLÉMA MINDIG EGYÉNI
Osho, mit nevezünk problémának?
Például
ezt a kérdést. Ez olyan, mintha valaki azt kérdezné „Mit nevezünk
vörösségnek?", vagy „Mi az hogy vörös?" Vannak vörös virágok, vannak
vörös őszi levelek, este vörösen izzik a nap, és van millióegy dolog,
ami vörös. De láttál már vörösséget magában? Vörös dolgokat láthatsz, de
a vörösséggel sosem találkozol, az lehetetlen. Van ilyen probléma,
van olyan probléma, de nincs „a Probléma”; az csak absztrakció.
„Probléma" önmagában nincs. Van benned küzdelem, konfliktus - őket
nevezed problémának. Neked valószínűleg két elméd van - ebből adódik a
probléma. Nem tudod, hogy jobbra vagy balra menj és megjelenik a
probléma. A probléma egy olyan kérdés, amit a kettősségben működő elméd
tesz fel. Azt érzed, hogy ezt csinálnád, de azt is érzed hogy inkább azt
csinálnád. Ha egy egység lennél, akkor nem lenne probléma. Akkor
egyszerűen csak vagy. Az absztrakt kérdésekkel mindig baj van; „Mi a
probléma? Mi a vörösség? Mi a szeretet...? De érthető, hogy miért
merült fel ez a probléma. A legtöbb ember annyira össze van zavarodva,
hogy még azt sem tudják eldönteni: mi a probléma. Annyira össze vannak
zavarodva, hogy a válasz hihetetlenül messze áll tőlük. Még a problémát sem
képesek meglátni, nemhogy a megoldást... Ez azért van, mert
elveszítetted a kapcsolatot az érzéseiddel, az igazi szíveddel. Még a
problémát is mástól várod, nem csak a megoldást. Azt kéred tőlem, hogy
mondjam meg, mi a problémád. Már nem csak a megoldásban vagy rám utalva,
hanem a problémában is. És ez eddig is így volt.
Ha
valaki hozzám fordul a problémájával, akkor rögtön látom, hogy az
tényleg az övé-e, vagy csak kölcsönkapta valahonnan. Például ha egy
keresztény jön hozzám, akkor ő olyan problémákat hoz, amiket egy hindu
soha nem tudna. Ha egy zsidó fordul hozzám, akkor ő olyan problémákkal
jön, amikkel egy keresztény soha nem tudna. Egy dzsaina megint egészen
más problémákat hoz; egy hindu fejében ilyesmi meg se fordul. Mit jelent
ez? Azt, hogy ezek nem az élet problémái; mert az élet se nem
zsidó, se nem hindu, se nem keresztény, se nem dzsaina. Az élet
problémái egyszerűen csak az élethez tartoznak. Ezek viszont teológiai problémák; ezeket úgy tanultad. Neked
még a problémákat is megtanították; még azt is, hogy mit kell kérdezni.
Téged nagyon okosan, nagyon ravaszul kizsákmányolnak. Először
megtanítják mit kell kérdezned, mert már előre megvan rá a válaszuk. Ha
helyes kérdést teszel fel, akkor megkapod rá a helyes választ. De a
kérdés is és a válasz is hamis, mert a kérdés nem a tiéd. És csak olyan
kérdéseket tanítanak neked, amire van válaszuk. Ez hát a játék, és
nagyon ügyesen, tehetségesen csinálják. Ha elmész egy
dzsaina szerzeteshez, és előzőleg nem tanították meg neked, hogy miket
kell kérdezned, akkor lehet, hogy bajt csinálsz. Akkor kínos helyzetet
teremtesz, mert lehet, hogy olyasmit kérdezel, amire a hagyomány - az ő
hagyományuk nem ismeri a választ. Ha megkérdezed egy dzsainától, hogy
Isten miért teremtette a világot, akkor zavarba jön, mert az ő
teológiája szerint nincs Isten. Az ő teológiája szerint semmit nem
teremtett senki - a világ időtlen idők óta létezik, önmagától. Sosem
volt teremtés. Tehát ha azt kérded egy dzsainától, hogy miért teremtette
Isten a világot, akkor ez teljesen abszurd kérdés a számára, mert az ő
világában se Isten, se teremtés nincs; a világ csak folytatódik. Ezt a
szót, hogy „teremtés", egy dzsaina nem is ismeri, mert számára ennek
nincs értelme. Semmi nem teremtés által lett, mert az egész világ csak
folytatódik; és ha nincs teremtés, akkor hogy jön oda a teremtő?
Teljesen értelmetlen. Sose tegyél fel teológiai kérdéseket, mert
azok nem igazi kérdések, azok nem a te kérdéseid. Találj magadnak
egzisztenciális kérdéseket. Keresd meg, hogy mik a te nehézségeid.
Keresd meg, hogy hol szorít a te cipőd. Találd meg a te saját
problémáidat. A te problémád sosem lehet másé; lehet, hogy
egy másik ember szerint az nem is probléma. Egy probléma mindig egyéni,
sosem egyetemes. Az én problémám az én problémám, a te problémád pedig a
te problémád. Úgy különböznek egymástól, akár az ujjlenyomataink.
Amikor az emberek nem a saját kérdéseiket teszik fel, akkor nincs ott
az aláírásuk sem, és akkor az egész értelmét veszti - így se kérdezni,
se válaszolni nem érdemes. A problémádnak viselnie kell a névjegyedet. A
te problémádnak a te életedből, a te igyekezetedből, a te kétségeidből,
a te meglátásodból, a te szembesülésedből kell fakadnia. Ezt hallottam: A házasságközvetítő ügynök végül is nagy nehezen rávette Cohent, hogy
találkozzon a kiszemelt lánnyal - mivel a lány állítólag szép, okos,
ügyes, fiatal és tele van pénzzel. Cohen találkozott vele, megtetszett neki, és elvette feleségül: Másnap Cohen elrohant az ügynökhöz hogy lekapja a tíz körméről: - Milyen mocskos játékot űzöl te, hallod-e!? Ő maga beismerte, hogy a fél várossal lefeküdt már. - És? Igazán nem is olyan nagy ez a város - mondta az ügynök.
A te problémád nem az ügynök problémája. A te problémád az csak a tiéd,
senki másé. Ne felejtsd el, hogy egy probléma csak akkor oldható meg,
ha tényleg a tiéd, ha egyéni - mert csak akkor valódi. Ha csak
kölcsönkaptad a társadalomtól, a tradíciókból, vagy valaki mástól, akkor
sosem fogod tudni megoldani, mert alapjaiban sosem volt a tiéd. Ez
olyan, mintha eltanultál volna valakitől egy betegséget. A napokban
olvastam, hogy az egyik híres orvos várószobájában ki van függesztve egy
tábla, ami azt mondja: „Kérjük - különösen hölgyvendégeinket -, hogy ne
beszéljenek betegségeikről és tüneteikről a többi hölggyel, mert az
zavarja az orvosi diagnosztikát" A hölgyek - amíg az orvosra várnak -
elkerülhetetlenül beszélgetni kezdenek, és nagy hatással vannak
egymásra, összegyűjtik és összeadják tüneteiket. És ez persze hogy
megzavarja az orvost, a végén már azt sem tudja, hogy mi micsoda.
Vannak, akik az újságból szerzik a betegségüket. Elolvasnak néhány
gyógyszerhirdetést és már össze is állt a kép. Hallottam egy emberről,
aki az éjszaka közepén feltelefonálta az orvosát. Az orvos persze mérges
volt, hogy nem hagyják aludni... - Igen, mi a baj? - kérdezte.
És az illető hozzákezdett a betegség leírásához. - Jó, csak röviden...
én is olvastam azt a cikket a tegnapi hírlapban. Csak röviden! Az
emberek az újságból veszik a betegségeiket is. Csak figyeld meg magad.
Az elme működése az utánzáson alapul, és néha olyan erős benyomásként
éri mások problémája, olyan befolyásolhatóvá válik, hogy a végén már azt
hiszi, hogy az az ő problémája. Ebben az esetben pedig a probléma
megoldhatatlan, mert számodra valójában nem is létezik. Az
én megfigyelésem ez: ha egy probléma valódi, akkor megoldható. Ez az én
definícióm a problémára... hogy megoldhatónak kell lennie. Ha nem
megoldható, akkor az nem probléma. Egy betegség akkor betegség, ha
meggyógyítható. Minden betegség gyógyítható, legalábbis elméletileg
gyógyítható - de ha neked nincs is betegséged, akkor a betegséged
gyógyíthatatlan. Akkor rajtad senki nem segíthet; akkor az csak az
elmédben létezik. Akkor arra semmilyen orvosság nincs.
Tehát az első, amit a „problémáról" meg kell érteni az az, hogy
valóságosnak kell lennie. A kérdés egzisztenciális legyen - ne
teológiai, spekulatív, filozófiai... Inkább lélektaninak kell lennie,
mint filozófiainak; az élettel való szembesülés eredményeképpen kell
felmerülnie.
A problémáid kilencven százaléka abból adódik,
hogy mindig leragadsz egy élettelen gondolatnál, hozzánősz. És amikor
egy olyan helyzetbe kerülsz, ami nem illik ahhoz az ideához, akkor bajba
kerülsz - és az idea helyett a helyzetet akarod megváltoztatni. Ha egy
olyan helyzettel találod szembe magad, ami nem illik az ideológiáid
világába, akkor rengeteg szenvedésre, nyűglődésre hajlandó vagy, hogy
megváltoztasd a helyzetet - ahelyett, hogy az ideológiáidat változtatnád
meg. Ebből adódik a probléma. Én azt mondom:
inkább mindig légy kész a gondolataid megváltoztatására, mert az életet
úgysem tudod megváltoztatni - az élet nem fog a te ideológiáidhoz
alkalmazkodni. Elvesztettük igazi látásunkat - látásmódokat,
interpretációkat tanultunk helyette. Fixa ideáink között élünk. Hadd mondjak erről egy anekdotát:
A nyuszi-lelkű kisembert állandó félelemben tartotta a főnöke. Egyszer
betegnek érezte magát, és ezt meg is jegyezte kollégájának. - Miért nem mész haza? - kérdezi a kolléga. - Óh, azt nem tehetem. .. - Miért nem? Ne légy bolond, sosem tudja meg a főnök. Ma bent sincs egész nap.
Végül az ember beadja a derekát és hazamegy. Amikor hazaér, benéz az
ablakukon, és látja ám, hogy ott van a főnöke és a feleségét ölelgeti,
csókolgatja. Hanyatt-homlok visszarohan a munkahelyére, és
szemrehányóan odakiált a cimborájának: - Szép kis haver vagy te mondhatom! Most majdnem lebuktam miattad!
A régi gondolat-minta győzedelmeskedett. A helyzet már teljesen
megváltozott, de ő még mindig attól fél, hogy lebukik a főnöke előtt.
Annyira erős a kondíció.
Csak figyeld az életet, és ne légy a
gondolataid rabja. Így problémáid kilencven százaléka egyszerűen
akadálytalanul eltűnik. Problémáid tíz százaléka megmarad - azok a valós
problémák. És azokra szükséged is van, mert azokon keresztül fejlődsz.
Ha azokat elkerülöd, akkor nem fejlődsz. Szükséged van a konfliktusra...
Szükséged van a fájdalomra... Szükséged van a szenvedésre. Mert csak
ez által fogsz letisztulni, ez által leszel éberebb. És ha túl tudsz
jutni rajta, akkor tiéd a jól megérdemelt boldogság, az üdv... ami akkor
jön, ha valaki túljut egy problémán.
Ez épp olyan, mint a
hegymászás. Csak mászol, csak mászol felfelé; fáradt vagy, folyik rólad a
víz, alig kapsz levegőt, úgy tűnik sosem éred el a csúcsot. ... Aztán
egyszer csak mégis felérsz, és lefekszel a földre... megpihensz,
ellazulsz és boldog vagy, hogy elhatároztad, hogy felmászol. De csak
akkor, ha nehéz volt a mászás. Mert odamehettél volna egy helikopterrel
is, de akkor elmaradt volna az eksztázis. Az az ember, aki helikopterrel
ér oda, nem ugyanarra a csúcsra ér, mint az, aki gyalog mászik fel. Nem
érhet ugyanoda. Aki helikopterrel érkezik, az egy kicsit jól érzi
magát, megjegyzi, hogy "igen, nem is olyan rossz", de az igazi élményről
lemarad. Ez olyan, mint amikor már dudára etted magad a vasárnapi
ebéddel, és valaki beállít hozzád egy pazar süteményes tállal.
Méltányolod, megszagolgatod, de hiányzik az étvágy, nem élvezed a
süteményt. De ott áll melletted valaki, aki farkaséhes; neki ugyanaz a
süti a mennyországot jelenti.
Ahhoz, hogy felérj a csúcsra, étvágyra
is szükséged van; és mialatt mászol, az étvágy csak nő. Egyre éhesebb
leszel, egyre fáradtabb leszel, egyre inkább készen állsz... és amikor
eléred a csúcsot, akkor megpihensz. Megdolgoztál érte. Semmit
sem kapsz az életben anélkül, hogy megdolgoztál volna érte. És ha
megpróbálod az életet kijátszani, akkor nagyon sok lehetőséget
elmulasztasz. Dobd el tehát azokat a problémákat,
amik nem a te problémáid. Dobd el a másoktól tanult problémákat. Dobd el
azokat a problémákat, amik megdermedt ideáid miatt merültek fel. Légy
folyékony és mozogj. Halj meg minden pillanatban a múlt számára, és
szüless újjá, hogy lemoss magadról minden ideológiát, minden elszáradt
viselkedésmintát - hogy mindig nyitott lehess az életre, hogy mindig a
jelenben reagálj az életre. Akkor csak azok a problémák maradnak, amikre
tényleg szükség van; amik fejlődésed részét képezik.
Én
úgy látom, hogy az emberek általában csak rutinból élik az életüket, nem
élnek igazi életet; életük csak üres gesztikuláció. Így problémáik is
csak üres, semmitmondó problémák. Amikor valaki azt kérdezi tőlem, hogy
van-e Isten, akkor ez egy üres, hamis kérdés. Mi közöd neked Istenhez?
Még saját magadat sem ismered. Kezdd az elején. Még azt sem tudod, hogy
ki az, aki Istent akarja megismerni. Még a benned lévő tudatot sem
ismered, és Istenről kérdezel? Te az abszolút tudatról, a legfelsőbb
tudatról kérdezel, és még azt a tudatot sem ismerted meg, amit ajándékba
kaptál az élettől. Kezedben tartasz egy szál virágot, amiről semmit sem
tudsz, és közben a virágoskertről kérdezel. Nem gondolod, hogy ez
abszurd?
Felejtsd el Istent. Itt-most, csak fordulj befelé, tanulmányozd azt, amit ajándékba kaptál Istentől, a Teljességtől. Ha
képes vagy tanulni, akkor egyre több ajtó feltárul előtted; minél
többet tanulsz, annál több misztérium nyílik meg előtted. És Isten a
legvégső misztérium; ha már minden egyebet megtanultál és már nincs mit
tanulnod, ha már minden nyűglődést, szenvedést, gyötrelmet megismertél -
csak akkor. Isten a végső ajándék, meg kell érte dolgoznod. Ne tegyél fel olyan kérdéseket, amelyek nem tartoznak hozzád. Ne rutinból éld, ne üres gesztusokból álljon az életed. Az emberek
templomba járnak - üres gesztus. Sosem akartak odajárni... de akkor
miért járnak mégis oda? Mert mások is azt teszik, mert ez egy társadalmi
formalitás, mert jó embernek tartanak ha templomba jársz, így
tiszteletre méltó embernek számítasz. De ugyanezek az emberek Jézushoz
sosem mentek volna el. Templomba járni tiszteletre méltó dolog -
Jézushoz járni soha nem az. Jézushoz menni kényelmetlenséggel járt;
kockára kellett tenned a jó híredet. Ti itt vagytok, és ezért kockára
kell tennetek a jó híreteket... mert ha hozzám jöttök, attól nem lesztek
a társadalom tiszteletre méltó polgárai, az biztos - sőt, ezzel csak
"priuszt" szereztek. És ezért ez nem lehet egy üres gesztus, mert ki
kockáztatna ennyit egy üres formalitásért? Ez csak a szívből jöhet.
Az emberek imádkoznak, mert imádkozni azt kell - üres formalitás.
Hiányzik a szeretet a szívükből, hiányzik a hála a szívükből... de csak
szorgalmasan imádkoznak. És akkor felmerülnek a haszontalan problémák. Csak azt csináld, ami belülről fakad. Ezt hallottam:
Egy visszavonult vasutas, aki már nyolcvan is elmúlt, vasút menti
szolgálati lakásában lakott. Minden áthaladó vonat vagonjait
megszámolta. Semmi szükség nem volt rá, de még hajtotta a régi szokás.
Egyik vasárnap, amikor a család együtt piknikezett a kertben, a fia
észrevette, hogy apja rá se nézett egy arra menő vonatra. - Miért... miért nem számolod meg a vagonokat papa? - A vasárnap az nem munkanap - felelte az öregember. Figyeld
meg az életedet. Tedd igazabbá, valódibbá, élőbbé. Ne üres
formalitásokon keresztül élj... mert akkor a kérdéseid is üresek
lesznek; problémáknak látszanak, pedig nem azok, nem valódi problémák. Mi tehát a különbség a valódi és az ál-probléma között? Az ál-probléma
az, amit megoldhatsz, de mégsem oldasz meg vele semmit. A valódi
probléma pedig az, amit ha nem is tudsz megoldani, maga az erőfeszítés
nagyon sokmindent megold. Maga az erőfeszítés éberebbé, tapasztaltabbá,
értelmesebbé tesz. Nagyon sokmindent megtudsz magadról, amit azelőtt nem
is sejtettél. Egy probléma lehetőséget ad, hogy szembenézz
önmagaddal, hogy zarándokútra indulj lényed belsejébe. A probléma: egy
ajtó. Használd, és lépj be saját lényedbe. Tehát ez a válaszom: a
probléma egy lehetőség a fejlődésre. A probléma Isten ajándéka, egy
isteni kihívás. Nézz szembe vele, találd meg a módját, hogy juthatnál
túl rajta, hogy kerekedhetnél felül rajta... és meglátod, meg lesz az
eredménye.
Forrás: Dalzso
|