Thomas Kinkade
(Margitanya írása az xmagazin
oldalról)
THOMAS KINKADE- A "FÉNY"
festője. "Te fényre vágytál. Meglelted a fényt is, De
majd a fényben keresed a lelket Felednél mindent, emlékezel
mégis" (Ady Endre)
1958-ban született, ma is élő és alkotó amerikai festő.
A Media Arts Group sikere Thomas Kinkade (1958) nevéhez fűződik. Kinkade
a nyolcvanas évek elején „robbant be” a kaliforniai műkereskedelem
élvonalába keresztény indíttatású, misztikus képeivel. Aszketikus
önfegyelemmel eltekintek a képek hermeneutikai elemzésétől, a művek
reprodukciói minden bizonnyal magukért beszélnek. Azt mindenesetre már
most leszögezhetjük, hogy hazánk szülötte, Szász Endre avantgárd
nagymester a kaliforniai piktorhoz képest. 1989-ben alapította Lightpost
Publishing néven első cégét, mely műveinek terjesztését hivatott
szolgálni. A Lightpost Publishing képezte a Media Arts Group bázisát,
mely öt év kemény munkája után, egy lényegesen dinamikusabb rendszert
használva, elkezdte ontani a zöld hasú disznókat. Kinkade kereskedelmi
védjegye a „Painter of Light™", azaz a „Fény Festője” lett. Ezt a logót
találjuk a http://www.thomaskinkade.com
nyitó oldalán is, mely „hivatalos” site-ként felvonultatja az
e-commerce teljes arzenálját. Az interaktív katalógus böngészése közben
megtudhatunk minden apró részletet az alkotóról. A lényeg, hogy Thomas,
ez a szimpatikus, életerős férfiember csak a családjának él,
hazaszerető, keresztény állampolgár, aki minden képében elrejti
feleségének monogramját, s így minden vászon - amellett, hogy a remény, a
hit és a szeretet örökérvényű szimbóluma - egyben szerelmes levél is. A
„mission” világos, érthető. Aki részesülni szeretne a „Fény"-ből, azaz
minden vágya, hogy egy Kinkade lógjon a nappalijában, könnyűszerrel
becserkészhet egyet a 350 T.K. Gallery egyikében. A terjesztési rendszer
az AmWay és a hasonszőrűek révén Magyarországon is ismerős. A galériák,
azaz regionális központok mellett 4500 dealert foglalkoztatnak, akik
megfelelő tréning után (T.K. életrajza oda-vissza, mi a különbség az
olajfestmény és egy reprodukció között, stb.) jogosultak némi
zsebpénzhez jutni, ha sikerült elpasszolniuk valamit. Miután a cég
dinamikus terjeszkedik, az érdeklődőknek csak egy motivációs levelet,
valamint egy cv-t kell eljuttatniuk az „Osszuk meg a Fényt” ügyosztályra
(Share the Light Department) és pikk-pakk nemzetközi dealer-ré
válhatnak. A rendszer másik jellegzetessége, hogy kizárólag
reprodukciókat, illetve ajándéktárgyakat, könyveket, naptárakat
forgalmaz, tíz és tizenötezer dollár közötti árakon. Az olajnyomatok,
litográfiák Kinkade szignóját viselik ugyan, de maguk a festmények nem
kerülnek forgalomba, hanem utazó kiállítás formájában járják az
Államokat.
A Media Arts Group immár tíz éve pörgeti Kinkade nevét, így lassan ideje
volt, hogy Amerika „leggyűjtöttebb” élő művésze (most collected living
artist) mellett újabb „brand"-ekkel frissítsenek a kínálaton. A „Fény
Mesterei” galériákban (Masters of Light Galleries) megtalálhatjuk
Kinkade méltó vetélytársainak munkáit is. Így megismerhetjük a „Napfény
Világát", Howard Behrens révén (A World of Sunlight™), míg a „Felfedezés
Szellemét” Robert Lyn Nelson (The Spirit of Discovery), a kortárs
tengerészeti művészet (modern marine art movement) nagy alakja közvetíti
számunkra.
Míg nem ismertem Kinkade képeit, fájón távolinak éreztem vágyaim végső
célját. Most azonban könnyebb a dolgom. Kinkade lehozta nekem - ha nem
is a csillagokat az égből -, a Csoda egy kis darabkáját, s nekem nincs
egyéb dolgom, mint ámulni és bámulni. Képeit nézvén Tündérországban
találom magam, annak is leges legszebbik szegletében, és néhány
pillanatig, percig, óráig semmi sem fáj. Csordultig telít a boldogság,
az öröm, a szépség, mindaz az érzelem, melyekbe Kinkade az ecsetjét
mártotta, midőn nekilátott, hogy piros masnival átkötve, lenyűgöző
díszcsomagolásban átnyújtsa nekünk legújabb
álmát.
Míg nem ismertem Kinkade képeit, s velük lelke egy darabját, szentül
hittem, hogy álmom gyerekes ábránd csupán, annyira giccses, annyira
mesebeli, hogy élő ember elképzelni sem tud hasonlót – rajtam kívül
persze. Rajtam kívül, aki örökre és visszavonhatatlanul, megszállottan
hiszek a mesékben, az emberi jóságban, a szeretetben, egyszóval minden
gyerekes, utópisztikus dologban, amin mások csak kacagnak, s hogy
megmutassák, mennyire komolyan vesznek engem, még legyintenek is mellé
egyet.
Igen, ez az az ország, ahol élni vágyom én is. Ez az az ország, ahol
élni egyáltalán érdemes. Ez az az ország, amit anno a Jóisten az
embernek elképzelt, s minden bizonnyal meg is teremtett, csak időközben
mi, az anyagi javakat pukkadásig habzsoló, egymást vakon eltaposó Ádámok
és Évák leromboltunk mindent.
Míg nem ismertem Kinkade képeit, az én álomországom valami nagyon
távoli, örökre elérhetetlen helynek tűnt, ahová sóvárogva vágyik a
lelkem, ahol - tudom -, minden gond és baj lehullik rólam, mint a tűző
napon száradó iszapbirkózóról a repedező
sár.
A romantikus, magastetős meseházak rajongóinak figyelmébe ajánlom Thomas
Kinkade festményeit. Sokszor találkozhatunk e vidéki házakkal,
városkákkal, kertrészletekkel, hidakkal a Kinkade képeslapokon,
naptárakon.
A mai modern impresszionista festők egyik jeles képviselője a
kaliforniai Thomas Kinkade. Festményeiben fontos szerepet kap a fény,
így azok nosztalgiát, békét és nyugalmat
árasztanak.
Thomas Kinkade, Amerika egyik ünnepelt
festője.
Az amerikai vidéki hangulathoz hozzátartoztak Thomas Kinkade képei is.
Cindy évekig tanított irodalmat Kaliforniában; ott ismerte meg a helyi
festőt. Thomas Kinkade, a fény festője. Kicsit fellengzős. A képei is
azok, bennem mégis élénk nyomot hagytak. Giccses kulipintyók, elvadult,
tarka kertekkel, szaletlikkel, kacsaúsztatókkal. Naiv, mint egy
gyermekmese. Sosem hittem volna, hogy Montereyben realistának fogom
tartani - ez az idilli kisváros tényleg
ilyen.
Volt idő, mikor hegedűjükkel
táncosok Fel tudták tartóztatni a gyerekek
gondjait?
Ó, volt idő, mikor még tudtak sírni könyveken,
De bizony mindent kikezdtek az idő férgei. Az ég boltjai alatt
életünk bizonytalan. Az életben az ismeretlen a
legbiztosabb. Akiknek nincsen karja a fényreklámok
alatt, Annak a keze a legtisztább, s kinek nincsen
szive: Csak azé nem fáj – s így csak az lát tisztán, aki
vak.
Thomas
Kinkade-et a rajongói a "fény festőjének" nevezik. Minden évszak
és minden napszak fényeit hihetetlen érzékenységgel ragadja meg és
ülteti át ecsetjével a vásznára. A telet általában esti fényben, ünnepi
díszben ábrázolja. Gyakran ülök a képei előtt, és álmodozom arról, hogy
milyen lenne a képeiben élni. Szinte látom magam, ahogy szeretteimmel a
képein látható befagyott kis tavakon korcsolyázom, vagy ahogy Szentestén
együtt sétálunk a falu végén álló kivilágított kis templom felé.
Álmaimban a karácsony valahogy úgy néz ki, ahogy az ő
képein.
„ A virágnak két kedvese van: a levegő meg a fény. De a fény az igazi
kedves. Afelé fordul, tárulkozik, s ha a fény búcsút vesz tőle,
becsukódik, és elszunnyad a levegő ölelésében.”
(Andersen)
A cikket írta:
margitanya Eredeti cikk |